MP Stockholm vill omvandla Bromma flygplats till ny stadsdel

Miljöpartiet i Stockholms stad presenterar idag en ny stadsdel i Stockholms stad - Bromma parkstad. Miljöpartiet har beräknat bostadspotentialen för Bromma flygfält, låtit arkitekter rita på en helt ny stadsdel, sett över spårförbindelserna och synat avtalet för Bromma flygplats i sömmarna.

- Stockholm växer, bostadsbristen är akut och det råder stor brist på byggbar mark. Vi behöver ta kraftfulla tag för att komma till rätta med bostadsbristen. Inom tre år kan vi börja omvandla Bromma flygplats till Bromma parkstad som rymmer minst 50 000 bostäder, över 100 000 invånare och upp till 30 000 arbetsplatser, säger Daniel Helldén (MP), oppositionsborgarråd i Stockholms stad.

- Det finns inga formella hinder som gör att vi inte skulle kunna omvandla Bromma flygplats till fler bostäder. Avtalet sätter inga käppar i hjulet. Det enda som behövs är politisk vilja. Vi behöver fler bostäder nu, och ytan som Bromma flygplats ligger på är fantastisk tillgång, en otrolig resurs som vi är skyldig att använda för att minska bostadsbristen, säger Daniel Helldén.

Bifogat under relaterat material finns högupplösta bilder, rapporten samt presentationen. Alla bilder är fria att använda och sprida. Ange Petter Hauffman som illustratör.

• bromma flygplats
  • bromma parkstad