Nej till Folkpartiets krav på kameraövervakning i klassrum, uppehållsrum och bibliotek

Miljöpartiet de gröna i Stockholms stad välkomnar Kammarrättens två domar idag (2011-01-26) som säger nej till Folkpartiets krav på kameraövervakning i skolornas ”lektionssalar, korridorer och liknande utrymmen”. Kammarrätten beslutade att begränsa kameraövervakningen till endast ovanför elevskåpen.

- Domen från Kammarrätten är en kraftig begränsning jämfört med vad Folkpartiet hade hoppats på. Kammarrätten bekräftar elevernas rätt till integritet och tvingar därmed Folkpartiet att istället arbeta med förebyggande åtgärder som exempelvis fler vuxna och bättre stämning i skolan, säger Per Olsson (MP), ledamot i utbildningsnämnden.

- Istället för mer kameraövervakning behöver Stockholms skolor ett prioriterat arbete som förebygger skadegörelse och kränkningar. Det går inte att ersätta lärare och fritidsledare med fler och fler övervakningskameror, säger Per Olsson (MP).

Pressmeddelande från Kammarrätten i Stockholm http://www.kammarrattenistockholm.domstol.se/templates/DV_Press____21434.aspx

• per olsson
  • utbildningsnämnden