Carina Seth Andersson - Flakonger och andra flaskor

22 november - 11 januari 2009

Vernissage lördag 22 november kl 12-17

Museibutiken | Millesgården

"Mitt arbete handlar om proportioner där små förändringar som att lägga till eller dra ifrån och sätta samman, är en process som ständigt pågår, om än långsamt.

Jag är medveten om att mina objekt kan uttrycka en stramhet, men tittar man noga så är de långt ifrån perfekta. Min strävan att renodla en form utan att mista den där nerven som det icke perfekta utgör, är en fortgående process. Det unika i objekten skapas förstås också av den hantverksmässiga processen i glashyttan med linjer från skärsaxen och det vi kallar för drivningen där det varma glaset arbetas färdigt i hyttan.

Då jag arbetar i hyttan har jag sedan länge nästan alltid med mig Eino Mäkelä, en skicklig hantverkare med många års erfarenhet av både serieproduktion och unika objekt.

Det finns flera sidor av mitt arbete, dels som konsthantverkare med egna objekt och projekt utställningar m m, dels de uppdrag jag har för offentlig miljö, men även som formgivare i samarbete med företag.

Jag delar min arbetstid med att vara i min ateljé i gamla porslinsfabriken i Gustavsberg och min lektorstjänst vid Beckmans Designhögskola.

I Millesgårdens museibutik visar jag nya objekt där jag arbetat vidare med flaskformer."

Carina Seth Andersson

Varmt välkommen!