Elina Brotherus - The New Painting

8 april - 21 maj Konsthallen | Millesgården I sina senaste verk har den finländska konstnären Elina Brotherus med fotografins metoder undersökt klassiska motiv i måleriet. Hon utgår från idén att man kan se fotografi som ett nytt sätt att måla och arbetar med samma problemställningar som de klassiska målarna, men med kameran som verktyg. Tidigare har Elina Brotherus byggt sina verk kring självbiografiskt material där hon låtit oss ta del av sin egen personliga historia. Objeketet i bilden, konstnären själv, fanns där och delgav sina känslor till betraktaren. Men i samband med projektet The New Painting har hennes arbete förändrats. Hon fokuserar nu på formen och det visuella, även om hon fortfarande själv är modellen i bilderna. Elina Brotherus utgår, som tidigare, främst från den mänskliga kroppen men i The New Painting har hon arbetat utifrån tanken att kroppen är ett tecken för att på så sätt undersöka tecknets betydelse i helheten, det vill säga den gestaltade bilden. Inför sina nya verk, studerade hon i olika museer som Musée d ' Orsay, Louvren och The National Gallery i London. I utställningen ser vi influenser från dessa studier i kompositioner, färg- och formspråk. Vi känner igen 1600-talets genrebilder, den nakna Venus, Claude Lorrains landskap, Paul Cezannes badande, Pierrre Bonnards badrum och Mark Rothkos mjuka färgfält. Vi ser horisonter ur skilda vinklar, landskap, interiörer, ljusstudier, skuggor, dimma och ånga. Elina Brotherus, född 1972 i Helsingfors, bor och arbetar i Frankrike och Finland. Hon har studerat konst & design vid universitetet i Helsingfors. The New Painting är ett samarbete mellan Finlands fotografiska museum i Helsingfors, Temple Bar Gallery i Dublin, Niepce museet i Chalon-sur-Saône och Millesgården. MILLESGÅRDEN Carl Milles väg 2 | 181 34 Lidingö Presskontakt:randy.jamtlid@millesgarden.se Pressbilder:www.millesgarden.se Tel. 08-446 75 89 | Fax. 08-767 0902 Mobil. 070-560 09 03

• Stockholm

Välkommen till Millesgården, skulptören Carl Milles och konstnären Olga Milles konstnärshem.
Millesgården ligger högt belägen på Lidingö i en terrasserad skulpturpark med fontäner och blomsterplanteringar och med en vidsträckt utsikt över Stockholm. Sedan 1936, då konstnärshemmet överlämnades som gåva till svenska folket, drivs Millesgården som en stiftelse.

Idag är Millesgården ett museum med antiksamling, skulpturpark, konsthall och bistro.
Millesgårdens tillfälliga utställningar visas framför allt i Konsthallen. Ibland utvidgas utställningarna till både konstnärshemmet och skulpturparken. Permanenta utställningar finns i Carl och Olga Milles Konstnärshem, i Antiksamlingen samt i Annes hus. I Annes hus bodde paret Milles om somrarna 1951-1955. Villan är inredd med Josef Franks möbler och textilier av Estrid Ericson, grundare av firman Svenskt Tenn.

Millesgårdens Museibutik har ett brett sortiment av varor. Både egen produktion med koppling till Carl Milles och hans konst samt presenter. Ett urval av produkterna finns att köpa i Millesgårdens webshop.

Millesgårdens Lanthandel med både café och restaurang ligger på en av de många terrasserna i skulpturparken. Här serveras luncher och hembakade läckerheter till kaffe eller the och vill du ha ett glas vin har de fullständiga rättigheter.