10 skäl att inte finnas på webben

I samband med att webbyrån Milou förtydligar sitt erbjudande presenterar byrån även en lista över de vanligaste orsakerna till att svenska företag inte får tillräcklig avkastning på sina webbinvesteringar. En sammanfattning hittas i ett nedladdningsbart dokument, som publiceras på webbyråns webbplats fredagen den 8 maj. - Några av orsakerna som tas upp kan till en början låta banala och förvånande självklara. Men de är också ett bevis på att Internetmognaden är skiftande mellan olika företag och olika branscher, säger Magnus Brynestam, VD och Webbstrateg på webbyrån Milou. Skriften bör ses som en påminnelse snarare än ett manifest. Kommunikationen hamnar alltför ofta i skuggan av tekniken Ett vanligt förekommande fenomen i kartläggningen är att man ser webben som ett teknikprojekt. Skriften påminner dock om att aldrig glömma att det är vad åskådaren ser och upplever som spelar störst roll. Tekniken är ett sätt att producera och leverera det som ska kommuniceras. Det är också ett problem att man nästan alltid ser webbproduktion som ett projekt – inte som en ständigt pågående process. - För att närvaron på nätet ska ge önskade resultat behövs ständig aktivitet, dels på företagets webbplats, dels på Internet i övrigt, säger Mikael Palmér, byråchef på Milou. Tiden då Internet var en valfri mediekanal är förbi Kartläggningen tar även upp företags generella relation till Internet som mediekanal och slår hål på myten att Internet är ett valfritt medium. - Internet är mig veterligen den enda mediekanalen där företag ovillkorligt kommunicerar med omvärlden på betraktarens egna villkor, säger Magnus Brynestam. Som företag går det inte att välja bort Internet som mediekanal. Internet kommunicerar vare sig man vill det eller ej – med eller utan företagets hjälp. Företagets stora utmaning är därmed inte att följa med i Internets utvecklingsprocess - utan att ta taktpinnen i den egna branschen, avslutar han. ”10 skäl att inte finnas på webben” går att hämta hem från www.milou.se där också andra artiklar och tips kring webben finns att läsa. Kontaktperson Magnus Brynestam, VD/Webbstrateg Tel: 08 - 692 65 09 eller 0455 – 61 61 85 . Mobil: 0733 – 83 84 85 . E-post: magnus@milou.se Om Milou Milou erbjuder ditt företag en framgångsrik onlinenärvaro som vilar på strategiförståelse, design och teknik - från ett och samma ställe. Webbyrån hjälper företag och organisationer att förverkliga sina affärsmål genom klok vägledning inom digital kommunikation. Milou arbetar nationella och internationella varumärken inom Tjänster, Transport och Resor, Nöje, IT & Telecom, Offentlig Sektor samt Industri.