Pressmeddelande -

NYA 36 VOLT LITHIUM-ION TRÄDGÅRDSMASKINER FRÅN RYOBI - Sladdlös frihet: Ingen bensin, Ingen sladd, Inget stök

• Batterimaskiner med kraft som bensindrivna
  • Upp till 97% mindre vibrationer och ljudnivå
  • Upp till 50 gånger billigare i drift än motsvarande bensinmodeller
  • Ny plattform av 36 volts maskiner där samma batteri passar alla

RYOBI lanserar för första gången uppladdningsbara maskiner som levererar samma kraft och prestanda som motsvarande bensindrivna. Den nya 36 volt Lithium-Ion plattformen från RYOBI ger sladdlös frihet till alla applikationer i trädgården och innehåller grästrimmer, gräsklippare, kedjesåg, häcksax och en lövblås.

Det nya 36 volt batteriet ger lång gångtid, men med upp till 97 % mindre vibrationer och ljudnivå än motsvarande bensindrivna och bäst av allt – inga giftiga utsläpp under användning. Bättre för dig och bättre för din omgivning.

Det nya sortimentet av 36 volts Lithium-ion maskiner ger samma kraft som motsvarande bensindrivna utan dess negativa effekter. Användaren behöver inte köpa dyr bensin eller fylla på olja och maskinerna blir därmed 50 gånger billigare i drift över en säsong!

Det kraftfulla 36 volt Lithium-Ion batteriet (2.6 Ah) ger oslagbar gångtid jämförbart med övriga batterimaskiner på marknaden. Häcksaxen kan man arbeta med i upp till 90 minuter per laddning eller ca
150 m2 häck att klippa! Grästrimmaren arbetar upp till ca 60 minuter per laddning eller klippning av upp till 2500 m!

36V Lithium-ion Grästrimmer [RLT36]

Med nya 36 volt (2.6 Ah) batteriet i Grästrimmern arbetar den upp till ca 60 minuter per laddning eller klipper upp till 2500 m, vilket motsvarar kanterna runt åtta fotbollsplaner!

Batteriets placering ger maskinen optimal balans och perfekt viktfördelning. Det främre vadderade handtaget reducerar vibrationer och ger en skön komfort. Maskinen har ställbar hastighet i avtryckaren vilket ger kontroll i alla situationer. Plantskyddet i metall skyddar blommorna i rabatten. Självklart har maskinen automatisk trådmatning.

Specifikationer:

• Volt: 36V Lithium-Ion [2.6 Ah batteri]
  • Klippkapacitet: Ställbar 28 – 33 cm
  • Max hastighet: 9,000 – 10,000 varv/min
  • Trådmatning: Automatisk
  • Trådtyp: 1,5 mm tvinnad tråd (ger lägre ljudnivå)
  • Batteriladdning: 60% efter 60 minuter/ 100% efter 100 minuter
  • Vikt: 4,1 kg med batteri

Inkluderat som standard: 1 x 2.6 Ah Lithium-Ion batteri, laddare och trimmertråd

36V Lithium-ion Gräsklippare [RLM3640LI]

Med nya 36 volt (2.6Ah) batteriet i Gräsklipparen klipper den upp till ca 400m2 gräsmatta per laddning eller motsvarande en hel tennisbana!

Med en och samma spak (central höjdjustering) ställer man enkelt in önskad klipphöjd på alla fyra hjulen samtidigt. Klippbredden är 40 cm och med den stora uppsamlaren på 50 liter slipper man tömma så ofta. Vill man inte samla upp gräset så kör man maskinen i bioklipp-läge som återför det extra finfördelade klippet tillbaka till gräsmattan. Den gummerade stötfångaren skyddar maskinen mot hårda material. Maskinens handtag är utrustat med snabbkopplingar vilket gör den extra enkel att fälla ihop och förvara. Som säkerhet medföljer startnyckel.

Specifikationer:

• Volt: 36V Lithium-Ion [2.6 Ah batteri]
  • Klippbredd: 40 cm
  • Bioklipp funktion: Ja
  • Knivhastighet: 3,500 varv/min
  • Hjultyp: Kullagrade
  • Batteriladdning: 60% efter 60 minuter/ 100% efter 100 minuter
  • Vikt: 18 kg med batteri

Inkluderat som standard: 1 x 2.6 Ah Lithium-Ion batteri, laddare, Bioklipp-plugg och uppsamlare 50 liter

Beskrivning               Modell          Rekommenderat butikspris (inkl.moms)
36V Grästrimmer           RLT36           2500 SEK
36V Häcksax                 RHT36          3000 SEK
36V Kedjesåg               RCS36           3000 SEK
36V Gräsklippare           RLM3640LI     4200 SEK
36V Lövblås [ej batteri] RBL36B          1000 SEK

Alla RYOBI produkter innefattas av RYOBIs 2-års garanti.

Läs gärna mer om 36 volt Lithium-Ion sortimentet genom att besöka: www.se.ryobitools.eu/36v/

För mer information om hela RYOBIs breda utbud, besök gärna: www.ryobitools.eu

Ytterligare information

För ytterligare information, kontakta Trade Marketing Manager Thomas Norberg på tfn: +46 (0)732 30 78 44 eller e-post: thomas.norberg@tti-emea.com. Kontakta kundservice på telefon +46 (0)8 24 60 30 om du vill ha information om närmaste Ryobi-återförsäljare

Om Ryobi

Ryobi har i mer än 40 år varit en ledande producent av högkvalitativa verktyg till bra priser. Ryobi har alltid varit lyhörd för marknadens önskemål och företaget har därför kunnat utveckla innovativa verktyg med alla erforderliga egenskaper. För professionella hantverkare och seriösa hemmafixare, i verkstaden eller trädgården. Oavsett behov får du alltid valuta för pengarna när du köper ett verktyg från Ryobi. Ryobi ingår, liksom Homelite och de professionella elverktygsmärkena AEG och Milwaukee i Techtronic Industries breda produktutbud.