Gröna Mimer på besök hos biodlare i Romfartuna.  Nån som känner igen sig?
Gröna Mimer på besök hos biodlare i Romfartuna. Nån som känner igen sig?

Blogginlägg -

Hur vill du ha din sommar? Likt en drottning, ett arbetsbi eller som en drönare?

Sommartider. Dröna med en bok i hängmattan eller flitig som ett bi? Både och kanske. Men oavsett om du drönar eller flyger omkring - ta en stund och läs lite om Gröna Mimers utflykt till en biodling i Romfartuna. En liten honungslen historia om en viktig bisak.

"Gröna Mimer var på en mycket intressant resa till Romfartuna där vi besökte Mats och Eva Strandman som är biodlare. Vi fick lära oss saker som dom flesta av oss nog aldrig hade kunnat föreställa  sig. Som hur ett bisamhälle som är ett så kallat supersamhälle fungerar? Hur bi-året i kupan ser ut och vad föredrar bina för växter?

Alla var väldigt modiga och vågade sig fram och tittade nära när Mats höll fram ramarna från de olika avdelningarna i kupan. Vi fick lära oss hur bikupor är uppbyggda med ett så kallat yngelrum och skattlådor. I yngelrummet kläcks nya bin och i skattlådorna, dit inte drottningen kan komma, samlas nektar och pollen in som sedan görs till honung.

Vi fick också lära oss att bin styrs av doften och att det finns olika roller bland bina. Förutom drottningen som har den centrala rollen i samhället så har hon drönare omkring sig som har till uppgift att para sig med henne.
Sen består även samhället av arbetsbin som lever ett kort men intensivt liv där de till slut efter bara några veckor är utslitna i sina vingar, pälsen är nött och de dör. De olika rollerna dessa arbetsbin har under sin korta livstid är hur fascinerade som helst. Dom ska mata drottningen och larverna i yngelrummet, de ska samla in pollen, nektar och vatten till skattlådorna och de ska agera vaktbin. Vaktbina ser till att inga obehöriga tar sig in i kupan och det gör dom också med hjälp av doften.

När sedan hösten kommer gör inte drönarna någon nytta längre utan tär bara på vinterns förråd av mat så då kör arbetsbina ut alla drönarna i kylan där de dör, så kallad drönarslakt. Ett litet gäng sent kläckta arbetsbin ser sedan till att drottningen håller sig varm under vintern och att produktionen sedan kan fortsätta när våren kommer.

Vi fick även titta in i slungrummet och fick där förklarat för oss hur honungen tillverkas, vilket jobb!

Det här och mycket mer fick vi lära oss och frågorna var många. Som ni säkert förstår hade vi en toppenfin sommarkväll ute i vackra Romfartuna."

Annica Svanbom Petterson
Trådgårdsmästare, Bostads AB Mimer