Mimers stadsdelsutvecklare Katarina Bilberg bloggar om scenarioplaneringen i Skultuna.

Konsten att utveckla en stadsdel

Vems ansvar är det att utveckla en stadsdel? Hur gör man? Vad kan ett fastighetsbolag göra? Jag vill berätta om utvecklingen av Skultuna, en bruksort med cirka 3000 invånare.

I Skultuna tätort bor som sagt cirka 3000 invånare. Nästan hälften bor i våra fastigheter och det betyder också att hur vi förvaltar både fastigheter och våra relationer har stor påverkan på kommundelen. Det är ett ansvar som också skapar möjligheter att påverka, på riktigt.

Att utveckla en stadsdel eller ett bostadsområde kan göras många sätt, men något av det viktigaste är att involvera invånarna. Varför?

• Inflytande kräver och föder delaktighet och engagemang samt gör människor beredda att ta ett större ansvar.
  • Engagemang ger ökad gemenskap och därmed ofta ökad trygghet och trivsel.
  • Att känna sig sedd och lyssnad på bidrar till ökad känsla av att vara respekterad och främjar en positiv identifikation med sin stadsdel.

Vad har vi då gjort i Skultuna? Vi har tillsammans med kommundelen och invånare tittat på olika drivkrafter i vår omvärld som påverkar utvecklingen av vår värld och även Skultuna. Vi har stött och blött, tänkt och prioriterat och landade i fyra olika scenarier för framtiden. De grundar sig i hur vi kan hantera och möta upp klimatets påverkan och eventuell polarisering. I de här fiktiva scenarierna får man följa bland andra Asha och Ella, invånare i Skultuna, och deras spännande möten med olika personer en dag i september 2035.

Asha och Ella stöter på allt från ett Skultuna som är starkt påverkat av extremväder och människor som stängt in sig i sina hem och knappt pratar med varandra. Men också ett Skultuna där gemenskapen flödar, människor arbetar tillsammans i lokala odlingsprojekt och tillsammans tar hand om våra äldre. Ett Skultuna där vi skapat fler platser för att mötas över spisen, kulturer och generationer. Ett Skultuna där vi ser varandras olikheter som viktiga kunskaper och förmågor för ett gott liv.

Under vintern/våren har vi mött många invånare i Skultuna som har reflekterat kring scenarierna tillsammans med oss. Nästan 200 personer har tagit sig tiden att sitta ned med oss och det har varit både spännande och lärorikt. Jag är så otroligt glad över det stora engagemang som finns.

Nu har vi startat en mötesplats “Hej Skultuna” där vi vill göra det enkelt att mötas även framåt i det fortsatt arbetet med att utveckla Skultuna, för det här är inget kortsiktigt projekt. Både för oss som bostadsbolag och för kommundelen, men framför allt för invånarna i Skultuna. Ett tryggt och attraktivt Skultuna står i fokus och det är engagemanget som formar vår gemensamma framtid här. Vi på Mimer ser också en fantastisk möjlighet att komma närmare våra hyresgäster för att ta kloka beslut för framtiden.

Jag ser med spänning fram emot att vara med på resan och hoppas att fler vågar utmana sättet vi utvecklar Skultuna genom att ta tillvara den lokala kompetensen.

Katarina Bilberg

Stadsdelsutvecklare 021-39 73 55