Nu blommar vår magnolia

Nu blommar vår magnolia

Ett säkert vårtecken i Västerås är när magnoliorna på Slottsgatan 10 står i blom.

De två underbara magnoliorna planterade hyresgästen Gun Kadebo för 29 år sedan. En ’Heaven’s Scent’, som inte är helt vanlig i Mälardalen, och en ’Leonard Messel’, en av de vanligare och mycket tålig. Gun har berättat för oss att planteringsåret 1987 tyvärr blev ruskigt kallt. Så kallt att de flesta vattenledningarna i staden frös och att det andra exemplaret av ’Heaven’s Scent’ som gamla Eriksbo Plantskola hade tagit hem dog. Gun insåg faran för den känsliga magnolian och packade in den i två duntäcken under den kallaste perioden. Grannarna tyckte att det såg lite knepigt ut men magnolian klarade sig.