Varför jobbar vi som kommunalt bostadsbolag med socialt hållbar stadsdelsutveckling?

Blogginlägg -

Va? Arbetar ni med att få unga vuxna ut i jobb och stärka kvinnors egenmakt? Varför då, ni är ju ett bostadsbolag? Liknande frågor får jag ganska ofta från personer i min omgivning. Frågor kring Mimers arbete med att öka sysselsättning, trygghet, läxhjälp med mera med mera. Det enkla svaret är att det är en del av vårt uppdrag som allmännyttigt bostadsbolag.

För oss på Mimer är ett bostadsområde och en stadsdel så mycket mer än de faktiska husen vi äger. Stadsdelen utgörs i allra högsta grad av människorna som bor, lever och verkar där. Att vi på olika sätt kan vara med och bidra till att förbättra dessa människors tillvaro och bidra till ökad social rättvisa ligger oss mycket varmt om hjärtat och har gjort i många år.

Jag är stolt över att vi på Mimer tillsammans med andra aktörer höjer ribban och arbetar med värdeskapande åtgärder för hela stadsdelen och staden. För att kunna göra det hållbart behöver vi arbeta långsiktigt, i samverkan och med en tydlig strategi. Vi behöver också följa upp vårt arbete för att säkerställa att vi gör rätt saker. Dessutom behöver vi våga sluta göra saker som vi alltid gjort, förändra det vi gör och hela tiden vara lyhörda för behoven i stadsdelen. Sist men inte minst är jag stolt över att vi vågar göra mer än det som förväntas av oss.

Idag den 20 februari är det Världsdagen för social rättvisa, en av de internationella FN-dagarna. Mimer arbetar med social rättvisa utifrån flera perspektiv. Vi tar ansvar för hur vi påverkar samhället ur ett ekonomiskt, ett miljömässigt och ett socialt perspektiv. I vårt sociala hållbarhetsarbete gör vi det som krävs för att skapa tillit och legitimitet hos våra hyresgäster och i vår stad.

Det är också en självklarhet för oss att arbeta utifrån FN:s globala mål och principer för mänskliga rättigheter. Vi har policy för jämställdhet och mångfald, en uppförandekod för våra entreprenörer och vi ställer krav på socialt ansvarstagande även hos dem. Vi har också ett brett samhällsengagemang där vi stöttar idrottsföreningar, konst och teater i staden samt stödjer andra lokala aktörer som exempelvis Lokala hjälpen. Detta arbete är inget nytt utan är ett samhällsansvar (CSR) som de flesta företag förväntas ta.

Men vi är inte nöjda där. Under det senaste året har vi tagit stora kliv i vårt sociala hållbarhetsarbete, som finns med på högsta målnivå. Vi har dedikerat resurser som fokuserat arbetar med socialt hållbar stadsdelsutveckling. Det är ett långsiktigt arbete som kräver ett transformativt förhållningssätt och i vår organisation får vi möjlighet att vara innovativa med stor omtanke och engagemang.

Det är faktiskt så att forskningen visar att vi behöver börja med den sociala hållbarheten om en hållbar utveckling ska uppnås. Det är svårt för människor att sträva mot en hållbar utveckling om de inte har sina basala behov tillfredsställda. Fattigdom har till exempel visat sig vara ett hinder för införandet av ekologiskt hållbara teknologier (Vallance et al. 2011). Därför arbetar vi enträget vidare med att möjliggöra sysselsättning och egen försörjning, gratis utbildning i hälsa och egenmakt för mammor för att de i sin tur ska kunna öka förutsättningar för ett gott liv och framtidstro för sig själva och sina barn. Vi skapar också möjligheter att få stöd i läxläsning eller någonstans att studera ostört.

Nu gäller det att vi blir än mer modiga. Vi behöver vara tålmodiga, långsiktiga och hitta fler finansieringslösningar som bidrar till uthållighet i arbetet. För det är faktiskt så att skapa social rättvisa, förändra en stadsdel, att öka attraktivitet och trygghet inte sker över en natt. Vi behöver nog räkna med 8–15 år men vi är övertygade om att det går om vi gör det tillsammans. Vill du vara med? Hör av dig!

På vår hemsida kan du läsa mer om stadsdelsaktiviteter.

Katarina Bilberg

Stadsdelsutvecklare 021-39 73 55