Bombardier vill vara en del av lösningen till ett mer välkomnande samhälle och tar emot två språkpraktikanter från Mimers inkluderingsprogram Propellern.

Bombardier tar emot Mimers språkpraktikanter

I början av januari välkomnar Bombardier två språkpraktikanter inom ekonomi och administration från Jobbpunkt Mimers inkluderingsprogram Propellern. Bakgrunden säger företaget beror på att de vill aktivt bidra till ett mer inkluderande samhälle och samtidigt ge de nyanlända en möjlighet att komma in och visa vad de går för. Den 16 december intervjuades tre personer från Propellern av Bombardiers projektledare Lulzim Gashi och Sara Paulsson.

- Vårt företag vill också vara en del av lösningen till ett mer välkomnade samhälle. Vi kan ge dessa personer en möjlighet att öva det svenska språket, få referenser och få se hur det går till på en svensk arbetsplats. Samtidigt ger det oss en chans att inventera deras kompetens och förmågor inför framtida rekryteringar, säger Teresia Unander-Scharin, Junior HR Business Partner på Bombardier Transportation.

Vi har identifierat att vi behöver support inom administration och databaser för det svenska projektet som rör Stockholms tunnelbana där Bombardier ska utveckla och leverera nya tunnelbanetåg till Stockholms lokaltrafik.

- Vi har fått ett bra gensvar och inlett ett samarbete med Jobbpunkt Mimer där de lyssnat på våra behov. Fler avdelningar inom Bombardier i Västerås har visat intresse för att ta emot språkpraktikanter så vi kommer definitivt fortsätta vårt samarbete med Jobbpunkt Mimer, avslutar Teresia Unander-Scharin.