Mimers stadsdelssamordnare Samir Mohamed och barnen i boendebudgeten framför resultatet; paviljongen.

Hyresgästerna i Skultuna fick en tidig julklapp

När Mimer invigde den nya mötesplatsen paviljongen i Skultuna bjöds det på lussebullar och varm choklad. Det bästa av allt? Att barnen i Skultuna sett till att den faktiskt står där.

En nedgrävd studsmatta eller en paviljong med tak bredvid den nya hundrastgården på Aluminiumvägen? Dessa var de två alternativ som barnen i Skultuna bestämde att det skulle röstas om på Kvarnbackadagen i våras. När rösterna var räknade visade det sig att en paviljong stod överst på önskelistan.

Paviljongen i Skultuna är det andra projektet i det koncept som Mimer kallar boendebudget – där hyresgästerna ges inflytande och medbestämmande i sitt område. En viss summa pengar öronmärks för ett projekt som stärker närområdet och möjliggör något som hyresgästerna själva tycker saknas eller behövs. Förra året röstade de boende fram byggandet av en ny hundrastgård och nu står alltså barnens bidrag paviljongen färdig.

– Det absolut viktigaste med vårt projekt är att våra hyresgäster ska känna sig delaktiga, säger Mimers stadsdelssamordnare Samir Mohamed. Vi är såklart jätteglada över paviljongen men nästan ännu gladare över att så många barn ville vara med och tycka till om sitt område.

Under våren genomfördes flera workshops där barn i Skultuna fick lära sig om demokrati, barnkonventionen och barns rättigheter. Dessutom var man runt i Skultuna för att barnen skulle kunna ge synpunkter kring vad de tyckte om sitt område. Därefter bildades ett barnråd med uppdrag att ta fram förslag på vad boendebudgeten skulle användas till, förslag som det sedan röstades om på Kvarnbackadagen i maj.

– Nu står den färdig och det känns fantastiskt att både barn och vuxna fått en mötesplats. Och det bästa av allt är att det är barnen som sett till att den faktiskt står där, avslutar Samir Mohamed.

Katarina Bilberg

Stadsdelsutvecklare 021-39 73 55