Mikael Källqvist från Mimer och Landshövdning Minoo Aktharzand med vinnarna Mikael och Peder Eneroth, båda från FlexiClean.

Nyhet -

Mimer gratulerar alla fotbollslirare och FlexiClean - vinnare av årets utmärkelse från Miljö- och klimatrådet

Mimer jobbar tillsammans med företag, kommuner och organisationer i Västmanland under landshövdingens ledning i Länsstyrelsens Klimat- och Miljöråd. I onsdags fick vi vara med och dela ut Västmanlands Miljö- och klimatpris 2019. Vinnaren av priset är företaget FlexiClean som får priset för sitt arbete med att förbättra vattenmiljöer. Företaget utvecklar dagvattenfilter som fångar upp kemikalier bland annat tungmetaller, oljeföroreningar och mikroplaster. Tillsammans med Svenska Fotbollförbundet har de hittat en lösning på problemet med mikroplaster som sprids från konstgräsplaner.

- Vi vill i rådet uppmärksamma bra initiativ för klimat och miljö genom priset. FlexiClean som hedrades i år har bland mycket annat ordnat så att vi kan fortsätta att bygga konstgräsplaner utan att dessa skall belasta miljön. Med den här innovationen kan våra barn fortsätta lira boll på Råby, Skallberget och många andra planer i länet. Grattis till fotbollslirarna och grattis till FlexiClean, säger Mikael Källqvist VD på Mimer.

Detta är Miljö- och klimatrådet.

Miljö- och klimatrådet är ett samverkansorgan som bildats för att skapa engagemang kring miljö- och klimatfrågor i Västmanlands län. Medlemmar i rådet är myndigheter, kommuner, regioner, företag, högskola och civilsamhälle som genom sin verksamhet har stor betydelse för länets miljöutveckling. Visionen för rådet är att Västmanland ska vara en miljö- och klimatförebild år 2030 genom att vi uppnått en resurseffektiv konsumtion, hållbar produktion och tillväxt, minskad klimatpåverkan.

Västmanlands Miljö- och klimatpris

Priset har funnits sedan 2018 och delas ut till framstående oh innovativa satsningar i länet inom miljö- och klimatområdet. Syftet med priset är att uppmärksamma goda exempel på engagerat och effektivt miljöarbete.