Förväntansfulla hundar i Skultuna. Foto: Bostads AB Mimer/Fotograf Per Groth

Nu kan hundarna i Skultuna springa fritt – tack vare Mimers hyresgäster

Under hösten fick boende hos Mimer i Skultuna lämna in förslag på vad en del av områdets underhållsbudget skulle användas till. Efter röstningen vann hyresgästen Susanne Engstrands förslag, en hundrastgård.

På Aluminiumvägen 6 i Skultuna sprids en ljuvlig doft av glögg vid den nyöppnade hundrastgården. Mimers stadsdelsutvecklare Katarina Bilberg och stadsdelsvärd Samir Mohamed serverar pepparkakor, glögg och givetvis hundgodis till de nyfikna hundarna med ägare som är ute på sin lunchpromenad.

- Boendebudget är en arbetsmetod där boende får vara med och bestämma vad en del av områdets underhållsbudget ska användas till. Denna gång var det 100 000 kronor som skulle användas till något i utemiljön eller sociala aktiviteter på temat ¨tillsammans¨, berättar Katarina.

Syftet är att öka boendeinvolvering och möjligheten för hyresgästerna att vara med och påverka utvecklingen av sin stadsdel.

- Det var roligt att vi fick in så många bra förslag, de boende är verkligen engagerade här i Skultuna, fortsätter Samir.

När slutdatumet passerat presenterades alla förslag på Mimers hemsida och sedan genomfördes en röstning. Vann gjorde alltså till slut förslaget om en hundrastgård, som var inskickat av hyresgästen Susanne Engstrand.

- Vi är såklart superglada att vårt förslag fick mest röster, säger Susanne. Vi är många hundägare som har längtat efter just detta. Det blir roligt för alla hundar och även för oss hundägare som får träffa varandra.

Framöver kan alltså alla Skultunas hundar leka fritt i den 289 kvadratmeter stora hundrastgården och många hussar och mattar knyta nya bekantskaper.