Arbetshandledare Lena Hildingsson tillsammans med några av deltagarna i Alla spelar roll.

Viktiga uppdrag – alla spelar roll

Vi på Mimer är väldigt glada och tacksamma över den hjälp vi får från personerna i gruppen Alla spelar roll. De kommer från Daglig verksamhet och har alla en funktionsvariation. Hos oss kollar de bland annat miljöbodar och tvättstugor – till glädje både för oss och våra hyresgäster.

Verksamheten med Alla spelar roll började vi med i augusti 2015. Resultatet var så pass positivt att det var lätt att fatta beslutet att fortsätta. Att deltagarna också är nöjda bekräftar Christian Bergman som anslöt till gruppen i februari.

– Det är kul att gå till jobbet, säger Christian Bergman. Det enda trista är när det finns för lite saker att göra.
Johnny Andersson, som har varit med från starten, håller med:
– Fast vi kollar ju miljöbodarna. Där finns det alltid att göra.

Fred Tersén suckar och fyller i:
– Alltså, i tvättstugorna brukar det vara ganska fint men miljöbodarna... Folk är lite lata nuförtiden, tycker jag, fortsätter Fred. Att det är så svårt att lägga rätt sak i rätt tunna? Och vilka grejer vi hittar ibland, hela saker som går att använda. Det förstår jag inte. Allt som inte hör hemma i miljöbodarna samlas ihop och körs till Återbruket.
– Vi är miljöpoliser, säger Fred Tersén stolt. Vi håller ordning.

Efter en check i miljöboden kollas några portuppgångar. Bland annat ska information från Mimer sättas upp på anslagstavlorna, så kallad trapphusinformation.

Gruppen uppskattas av både oss och våra hyresgäster

Deltagarna i Alla spelar roll får mycket uppskattning i våra bostadsområden. Det intygar gruppens arbetshandledare Lena Hildingsson, som är anställd av Västerås stad.
– Vi märker tydligt att jobbet som görs är betydelsefullt. Det händer ofta att hyresgäster berömmer deltagarna för att de håller snyggt och hjälper till med lite av varje.

Förutom att kolla miljöbodar, titta till tvättstugor och sätta upp trapphusinformation, smörjer deltagarna dörrar och byter ut trasiga glödlampor. Viktiga sysslor både för oss och hyresgästerna.

Daglig verksamhet

Daglig verksamhet kan likna ett vanligt arbete. Den är för de som är i arbetsför ålder och har vissa funktionsnedsättningar. Verksamheten syftar till en meningsfull verksamhet med stimulans, utveckling, trygghet och gemenskap. Den dagliga verksamheten består av ett fyrtiotal olika verksamheter i Västerås, i samarbete med lokala företag och organisationer.