Kvarteret Förseglet ligger i Öster Mälarstrand som är ett av Västerås mest attraktiva områden.

Mimer bygger 1400 sjönära bostäder i Västerås tillsammans med partners. Bonava förvärvar nu rätten att bygga 550 av dem.

Västerås har en stark befolkningsutveckling och ett stort behov av nya bostäder. Öster Mälarstrand är ett av stadens mest attraktiva områden och där har Bostads AB Mimer detaljplanerad mark med byggrätt för 1400 bostäder. Mimer tänker själva bygga ca 400 lägenheter och har nu tecknat avtal med Bonava om att sälja en del av marken och byggrätten till Bonava för deras byggnation av ca 550 bostäder.

Bostads AB Mimer har avtalat om försäljning av marken Förseglet 1, Öster Mälarstrand, till Bonava. Förseglet 1 ligger nära Mälaren och blir en del av ett sjönära boende med vatten, båtliv, restauranger, affärer och vackra promenader efter Mälaren. Ett attraktivt område med gångavstånd till resecentrum och Västerås city. Det första spadtaget beräknas kunna tas under kvartal 1 2019.

- Vi ser fram mot att tillsammans med Bonava utveckla det här området. Tillsammans kommer vi att bygga ca 1000 bostäder de kommande åren. Vår ambition är att ha en bra mix av aktörer och upplåtelseformer. Hela utvecklingen av ett sånt här attraktivt område är spännande och vi är öppna för att ta in ytterligare en aktör som ser samma möjligheter som Bonava och Mimer, säger Mikael Källqvist, VD, Bostads AB Mimer.

Mimer är Västerås största hyresvärd med ett brett utbud av hyreslägenheter där alla Västeråsare kan känna sig hemma. Vi erbjuder trygga, trivsamma bostäder och bostadsområden, ett bekymmersfritt boende med hög kvalitet utan ekonomisk risk. Det ger tid och utrymme för annat i livet. En bra dag börjar hemma, brukar vi säga. Besök gärna vår webb www.mimer.nu

Våra nyheter skickas ut till medielistor som i vissa fall innehåller personuppgifter. Läs gärna hur vi hanterar dessa uppgifter på www.mimer.nu/personuppgifter