En av Mimers tjänstebilar. Just denna drivs av biogas.

Mimer går med i Tjänstebilsutmaningen

Bostads AB Mimer har länge arbetat med sin fordonsflotta så att den idag består av miljöbilar. De har nu också skrivit under Tjänstebilsutmaningen som drivs av Fossilfria Sverige och vill att fler Västeråsföretag ska gå med.

– Vi har redan gjort stora förändringar i vår fordonsflotta, men eftersom omställningen nationellt går för långsamt är det tydligt att Tjänstebilsutmaningen behövs. Genom att vi och andra företag ansluter oss bidrar vi till att omställningen går fortare, säger Anna Wadsten, Sakkunnig miljö för Mimer.

Växthusgasutsläppen från inrikestransporter ska minska med 70 procent till år 2030 jämfört med 2010. För att lyckas måste nya personbilar till största delen drivas med el eller biogas. Idag står företag och organisationer för 50 procent av alla nybilsköp i Sverige. För att driva på en utveckling som, enligt Fossilfritt Sverige, går för långsamt har Mimer skrivit under på Fossilfria Sveriges upprop Tjänstebilsutmaningen.

– På Mimer har vi redan lyckats med den fordonsflotta vi har. Idag köper vi endast in bilar som går på gas eller el. Vi måste också fortsatt säkerställa att vi kör fossilfritt och det gör vi genom kravställning vid köp och leasing, säger Anna Wadsten.

Mimer arbetar även med andra hållbarhetsfrågor som till exempel energieffektivisering, avfallshantering och hållbart byggande.