I kv Förseglet på Öster Mälarstrand i Västerås kommer det att byggas cirka 1 400 lägenheter av bland annat Mimer och Bonava. Bilden visar Mimers byggnation av 183 st hyresrätter.

Mimer och Bonava i ny fastighetsaffär för att fortsätta utveckla Öster Mälarstrand i Västerås

Öster Mälarstrand är ett av Västerås mest attraktiva områden och där har Bostads AB Mimer detaljplanerad mark med byggrätt för 1400 bostäder. Mimer bygger själv ca 400 bostäder och Bonava färdigställer nu 560 bostäder i området. Nu har företagen genomfört en ny affär där Bonava köpt 270 nya byggrätter i kvarteret Förseglet.

Mimer har avtalat om försäljning av 270 byggrätter i Förseglet 1 till Bonava på totalt ca 19 400 m2 BTA. Bonava avser att bygga bostadsrätter och i affären ingår också att Bonava bygger en garagedel för de kommande bostäderna. Tillträde och produktion av det de första bostadsrätterna är beräknat till 2024.

– Det här är en affär med stor potential. Öster Mälarstrand är ett av Västerås mest attraktiva lägen. På de intilliggande fastigheterna uppför Bonava redan 560 bostäder i grannskap som färdigställs i etapper till och med 2024. Vi har därför god kännedom om platsen, kommunen och kundernas krav och önskemål, och ser fram emot att öka vårt engagemang i Västerås, säger Carmith Mårtensson, regionchef Riks, Bonava Sverige.

- Vi har goda erfarenheter av att samverka med Bonava. De har redan förverkligat sina första hus i området och vi är glada att de ser samma potential i området som vi. Nu tar nästa steg för att fortsätta utvecklingen av kvarteret Förseglet och Öster Mälarstrand, säger Mikael Källqvist, VD, Bostads AB Mimer.

Mimer är Västerås största hyresvärd med ett brett utbud av hyreslägenheter där alla Västeråsare kan känna sig hemma. Vi erbjuder trygga, trivsamma bostäder och bostadsområden, ett bekymmersfritt boende med hög kvalitet utan ekonomisk risk. Det ger tid och utrymme för annat i livet. En bra dag börjar hemma, brukar vi säga. Besök gärna vår webb www.mimer.nu

Våra nyheter skickas ut till medielistor som i vissa fall innehåller personuppgifter. Läs gärna hur vi hanterar dessa uppgifter på www.mimer.nu/personuppgifter