Mimers hyresförhandling för 2024 är klar

Mimers hyresförhandling för 2024 är klar

Bostads AB Mimer och Hyresgästföreningen är överens om 2024 års hyror som gäller från 1 februari 2024. Hyreshöjningen blir i genomsnitt 5,25 % med ett spann mellan 3,40–7,17 %.

I år är Mimer och Hyresgästföreningen överens om en differentierad hyreshöjning. Det betyder att hyresgäster kan få olika hyreshöjningar beroende på hyresnivån. Anledningen är att hyreshöjningen slår ojämnt när hyrorna höjs med samma procent för alla.

– Genom att ge olika lägenheter procentuellt skilda hyreshöjningar, beroende på hyresnivå, vill vi att hyrorna för likvärdiga lägenheter på sikt ska bli så jämna som möjligt. De relativt stora hyreshöjningarna från föregående år och i år riskerar att dra isär hyrorna för mycket. Vi ser då att de dyrare lägenheterna på sikt blir för dyra, säger Mikael Källqvist VD på Mimer.

Mimers hyresgäster kan se sin nya hyra på Mina sidor, Kivra och e-faktura från 15 mars samt på hyresavin som landar i brevlådan senast 21 mars. Hyresgästen betalar hyreshöjningen retroaktivt tillsammans med hyran för april.

Mimer har kommit överens om hyrorna på lokal nivå tillsammans med Hyresgästföreningen, efter beslut från den centrala tvistelösningsfunktionen Hyresmarknadskommittén.

– Jag vill varje år att vi ska kunna ge hyresgästerna besked om hyresförhandlingen så tidigt som möjligt så man kan planera sin ekonomi. Det har vi tyvärr inte lyckats med de senaste åren och det är beklagligt. Det beror på att den centrala överenskommelsen om hur hyran ska förhandlas och vad höjningen sa baseras på inte fungerar. Vi och hyresgästföreningen tolkar den helt enkelt på olika sätt, säger Mikael Källqvist.

Motiveringen till höjningen baseras på att:

• Mimer behöver kompensera för verksamhetens ökade kostnader för räntor, förvaltning och underhåll samt taxor för el, vatten, fjärrvärme och avfallshantering.
    • Den höga inflationen har också bidragit till årets höjning.
    • Mimer behöver också säkerställa högre intäkter för att fortsätta underhålla och utveckla hyresrätten genom att ta hand om det befintliga beståndet och möjliggöra att nya bostäder kan byggas.

Mimer är Västerås största hyresvärd med ett brett utbud av hyreslägenheter där alla Västeråsare kan känna sig hemma. Vi erbjuder trygga, trivsamma bostäder och bostadsområden, ett bekymmersfritt boende med hög kvalitet utan ekonomisk risk. Det ger tid och utrymme för annat i livet. En bra dag börjar hemma, brukar vi säga. Besök gärna vår webb www.mimer.nu för att få veta mer om oss.

Våra nyheter skickas ut till medielistor som i vissa fall innehåller personuppgifter. Läs gärna hur vi hanterar dessa uppgifter på www.mimer.nu/personuppgifter