Fastigheten Kraka där tidigare Klippan och Klipper Hotel fanns.

Mimers styrelse har beslutat att sälja Klippan och Klipper Hotel till Aroseken

Ett intentionsavtal om att sälja fastigheten Kraka 4, tidigare innefattande Klippan och Klipper Hotel, har tecknats mellan Bostads AB Mimer och Aroseken AB. Mimer köpte fastigheten 2016 och har sedan dess arbetat med att ta utveckla fastigheten med nya bostäder.

När fastigheten köptes fanns en större plan med andra fastigheter runtomkring och vid den tidpunkten hade det passat bra för Mimer att bygga mer bostäder i citylägen, så kallade a-lägen. Samtidigt har en öppen debatt pågått om byggnadernas bevarandevärde och utformning. Därigenom har Mimer bedömt att färre bostäder kan tillföras på fastigheten än som ursprungligen planerades.

- Vi har nu flera andra projekt på gång i centrala lägen bland annat Kvarteret Högne längs Kopparbergsvägen och Mälarängen vid Kajstaden. Vi bedömer därför att det är bättre att satsa resurserna på att bygga bostäder i andra lägen. Detta för att få fram bostäder till bättre priser och för att fortsätta hålla en bra balans mellan vilka lägen Mimer finns i, säger Mikael Källqvist, VD på Mimer.

- Vi på Aroseken ser fram emot att få ta över stafettpinnen och fortsätta planerna med att utveckla, ett för västeråsarna så välkänt kvarter. Vi har varit delaktiga i stadens utveckling under mer än 60 år. Att få möjligheten att i samförstånd med staden och dess invånare väcka liv i dessa historiska kvarter, utan att göra avkall på kulturvärden, känns oerhört spännande. Målet är att skapa en kombination av centrala bostäder och småskaliga affärsverksamheter, säger Christian Brobeck, VD Aroseken.

Mimers styrelse fattade det principiella beslutet om fastighetsförsäljningen den 16 juni. Fastighetsförsäljningen kommer slutligt att godkännas av Västerås kommunfullmäktige.

För mer information kontakta:

Mikael Källqvist, VD Bostads AB Mimer 021-39 70 16

Christian Brobeck, VD, Aroseken 021-17 91 18

Mimer är Västerås största hyresvärd med ett brett utbud av hyreslägenheter där alla Västeråsare kan känna sig hemma. Vi erbjuder trygga, trivsamma bostäder och bostadsområden, ett bekymmersfritt boende med hög kvalitet utan ekonomisk risk. Det ger tid och utrymme för annat i livet. En bra dag börjar hemma, brukar vi säga. Besök gärna vår webb www.mimer.nu

Våra nyheter skickas ut till medielistor som i vissa fall innehåller personuppgifter. Läs gärna hur vi hanterar dessa uppgifter på www.mimer.nu/personuppgifter