Jesper Brandberg, Mikael Källqvist och Fredrik Leo invigde byggstarten av Mässingen genom att klippa av mässingstråd.

Nu är bygget av ett nytt trygghetsboende i Skultuna invigt i mässingens tecken

Idag invigdes byggstarten av ett nytt trygghetsboende i Skultuna. Ett boende för personer som är 65 år eller äldre. Huset som kallas Mässingen är beräknad att vara klar för inflyttning sommaren 2023.

Totalt finns det 26 lägenheter i huset Mässingen. Fördelningen är åtta stycken lägenheter på 1 rum och kök (31 kvm), 15 st tvårumslägenheter (55 kvm) och tre stycken bostäder med 3 rum och kök (70 kvm). Bostäderna är moderna med en flexibel planlösning anpassade för “65+-boende”. Lägenheterna har tillgång till egen kombinerad tvätt-/torkmaskin, förråd i lägenheten, balkong och hiss.

Aktivitetsvärd på plats

I huset finns en lokal på 92 kvm för trevlig samvaro och gemensamma aktiviteter. Varje dag kommer det under ett par timmar finnas en aktivitetsvärd på plats för att fånga upp hyresgästernas önskemål och samtidigt se till att olika aktiviteter genomförs.

Förtur för boende i Skultuna

Äldre personer och par som bor i Skultuna kommer att ha förtur till trygghetsboendet. Planerad start för uthyrningen av lägenheterna är hösten 2022.

- Det är roligt att inviga byggandet av ett nytt boende i Skultuna. Vi hoppas att trygghetsboendet ska leda till att äldre personer och par vill bo mer bekvämt och lämna större lägenheter eller hus till yngre familjer. På det sättet kan vi få igång flyttkedjor och få både  fler äldre att bo kvar i Skultuna och samtidigt locka yngre familjer att bosätta sig på orten, säger Mikael Källqvist, VD för Mimer.

På startceremonin pratade Mikael Källqvist, VD för Mimer, Jesper Brandberg, Styrelseordförande för Mimer och Fredrik Leo, VD för JSB.