Propellern är ett program för att hjälpa nyanlända in på arbetsmarknaden och Propellern drivs av Jobbpunkt Mimer.

Nu startar Propellern för att få nyanlända snabbare in i arbete eller studier.

Från september erbjuder Bostads AB Mimer, genom Jobbpunkt Mimer, inkluderingsprogrammet ”Propellern”. Syftet är att hjälpa relativt nyanlända personer att snabbare komma in i arbete eller studier. Propellern är ett led i företagets sociala hållbarhetsarbete för att utveckla stadsdelar och förbättra levnadsvillkoren för såväl hyresgäster som övriga västeråsare.

Programmet på 16 veckor syftar till att deltagarna ska analysera sin egen kompetens och förmåga samt sätta upp egna mål att jobba mot. De arbetar också för att öka kunskapen och förståelsen om det svenska samhället, kulturen och Västerås. Samtidigt möjliggör projektet nätverkande för att få deltagarna in i praktik, jobb eller studier. Praktiken kommer att erbjudas på Mimers alla avdelningar men också på andra företag. Projektet söker därför företag och organisationer som vill erbjuda praktikplatser och jobb.

- De nyanlända har olika bakgrund, allt från de som är mycket välutbildade till personer som behöver mer utbildning. I allmänhet tar det alldeles för lång tid att komma in i arbete. Vi vet att vår arbetsmodell på Jobbpunkt Mimer kortar denna tid och vi får in en stor andel av våra deltagare i arbete eller studier. Praktiktiden spelar en viktig roll i att knyta kontakter och öva sin egen förmåga både i språk och svensk arbetskultur, säger Maria Lindelöf, coach och projektledare på Jobbpunkt Mimer.

Propellern samarbetar också med Invitationsdepartementet i Västerås. Det är en ideell middagsförmedling med syfte att sammanföra människor som vill bli bättre på svenska med människor som pratar flytande svenska över en hemlagad middag.Utöver själva utbildningen och praktiken i Propellern, ges deltagarna en unik möjlighet att bjudas hem till Mimers medarbetare på middag. Mimers anställda ges därmed samma möjlighet att få möta nya människors i nya samtal.

- Vi börjar med att erbjuda middagar till våra deltagare och medarbetare och hoppas att fler inspireras att använda Invitationsdepartementet. Vi tror att det kan leda till ökad förståelse, delaktighet och gemenskap. Vi tror också att vi tillsammans hjälper till att bygga ett starkare Västerås, säger Maria Lindelöf.

Mimer erbjuder 50 platser fördelat på tre grupper fram till sommaren 2017.

För mer information kontakta gärna:
Maria Lindelöf, projektledare Jobbpunkt Mimer, 021-39 71 04
Wivecka Ljungh, HR & Kvalitetschef, Bostads AB Mimer, 021-39 70 25