Nya hyrorna inte klara, tar hjälp av Hyresmarknadskommittén.

Nya hyrorna inte klara, tar hjälp av Hyresmarknadskommittén.

I november inledde Mimer och Hyresgästföreningen de årliga hyresförhandlingarna men parterna har ännu inte kommit överens.
- Efter flertalet möten med gott förhandlingsklimat står vi fortfarande för långt ifrån varandra. Vi tar därför nu hjälp av Hyresmarknadskommittén som hjälper oss att komma i mål, säger Mikael Källqvist, VD för Bostads AB Mimer.

För att kompensera för ökade kostnader och för att möjliggöra investeringar i nya bostäder låg Mimers inledande yrkande på en höjning av hyrorna på i genomsnitt 3,8 procent av tre skäl:

• Mimer behöver kompensation för kostnadsökningar eftersom de lever med samma villkor som privata företag och måste få betalt för de kostnadsökningar som sker i samhället.
  • De har sedan 2011 fått ett sämre utfall i årsförhandlingarna än de privata och ligger därför efter i hyresnivåerna.
  • De agerar på en expansiv ort och det kräver bland annat investeringar i form av nyproduktion.

Hyresgästföreningens utgångsbud var en höjning på 1,45 % och har nu under förhandlingarnas gång hamnat på 1,7 %. Mimer startade på 3,8 % och har som sista bud lagt sig på 2,9 %.

Rikssnittet efter de hyresförhandlingar som nu är klara i landet är 2,16 %. För att komma i mål med förhandlingarna tar nu parterna hjälp av Hyresmarknadskommittén som tittar på argumenten och kommer tillbaka med ett medlingsbud. Hyreskommitténs arbete kan ta några veckor.

- Om medlingsbudet förkastas av någon av parterna ger Hyresmarknadskommittén en rekommendation på en hyresnivå som vi och Hyresgästföreningen är förpliktigade att följa. Vi beklagar verkligen att vi ännu inte har ett besked att ge våra hyresgäster om årets nya hyra men vi hoppas att detta får en snabb lösning, säger Mikael Källqvist.

Fakta om Hyresmarknadskommittén
De allmännyttiga bostadsföretagens branschorganisation, SABO, har en tvistelösningsfunktion som heter Hyresmarknadskommittén. Den består av representanter från SABO och Hyresgästföreningen. Hyresmarknadskommittén instiftades 1957.

Mimer är Västerås största hyresvärd med ett brett utbud av hyreslägenheter där alla Västeråsare kan känna sig hemma. Vi erbjuder trygga, trivsamma bostäder och bostadsområden, ett bekymmersfritt boende med hög kvalitet utan ekonomisk risk. Det ger tid och utrymme för annat i livet. En bra dag börjar hemma, brukar vi säga. Besök gärna vår webb www.mimer.nu

Våra nyheter skickas ut till medielistor som i vissa fall innehåller personuppgifter. Läs gärna hur vi hanterar dessa uppgifter på www.mimer.nu/personuppgifter