Maria Eberhardsson och Sandra Eriksson vid en av Mimers miljöbodar.

Plast är inte mat – Mimer startar sorteringskampanj

Nu i september startar Mimer en informationskampanj som vill uppmuntra alla hyresgäster att sortera sina sopor och framför allt lägga dom på rätt plats. Kampanjen sker till största del i sociala medier och på utomhusannonsering. Kampanjen kommer att pågå under resten av året.

- Vårt ansvar som fastighetsägare är att skapa så pedagogiska och effektiva återvinningsplatser som möjligt samt att kommunicera löpande med hyresgästerna om hur sopsorteringen ska gå till. Men det räcker inte, vi behöver nå ut bredare och snabbare både för att öka kunskapen men också för att öka engagemanget kring sortering. Därför startar vi nu den här kampanjen, säger Maria Eberhardsson, kommunikationschef vid Bostads AB Mimer.

Återvinning är en av de mest effektiva åtgärderna för att minska både klimatpåverkan och energianvändningen. Till exempel så kan en biogasbuss i Västerås åka 3 kilometer på den biogas som blir av en enda matavfallspåse, den bruna påsen. Om inte matavfallspåsen läggs i en plastpåse förstås eller att det hamnat till exempel ett plastlock i den bruna påsen. För då åker den in i förbränningsanläggningen istället. Plast i matavfallet ställer till stora problem vid framställning av både biogas och biogödsel som matavfallet ska förvandlas till.

- Väldigt ofta sätts en plastpåse kring den bruna påsen för att undvika kladd och dropp och så slängs alltihop i kärlet för den bruna påsen. Det beteendet vill vi få bort. Det är ett av de starkaste budskap vi vill lyfta i kampanjen då det är ett av de största problem vi har gällande sorteringen i miljöbodarna, säger Maria Eberhardsson.

Rådet är istället att sätta ytterligare en brun påse ovanpå den fyllda matavfallspåsen om man är rädd för dropp och vara noga med vad som stoppas i påsen. På så vis kan matavfallet återvinnas. Annat som avhandlas i miljökampanjen är hur grovsopor ska återvinnas.

- Vår konsumtion ökar, alla vi västeråsare tillsammans slänger cirka 75 miljoner kilo sopor per år. Det påverkar förstås vårt klimat. Alla måste hjälpas åt att återvinna rätt för att minska klimatpåverkan, säger Maria Eberhardsson.