Mimers 183 nyproducerade lägenheter på Öster Mälarstrand är redo för uthyrning.

Stort intresse för Mimers nya ateljélägenheter

Uthyrningen av Mimers 183 nyproducerade lägenheter på Öster Mälarstrand har startat. Kvarteret Förseglet bjuder på både citykänsla och sjöutsikt, och Mimers första ateljélägenheter har visat sig vara populära hos västeråsarna.

Kvarteret Förseglet ligger mellan Björnövägen och Öster Mälarstrands allé och har genomförts med fokus på hållbarhet. Femtio procent av fastighetens elförbrukning kommer från solceller på taken och husen är miljöcertifierade enligt Miljöbyggnad Silver. För Förseglets kommande hyresgäster väntar välplanerade och ljusa lägenheter, en stor grön innergård med närhet till kollektivtrafik, cykelleder, matbutik, caféer, bad och Mälaren runt knuten.

Förseglet består av 183 lägenheter fördelade på 1–4 rum och kök. Av de nyproducerade lägenheterna är tre av dem ateljélägenheter. Det är första gången Mimer erbjuder den typen av boendeform och intresset har varit stort.

- Ateljélägenheterna består av 3–4 rum och kök med en 20 kvadratmeter stor ateljé en trappa ner i lägenheten. Ateljén har nästan 5 meter i takhöjd och passar för den som exempelvis arbetar hemifrån, har ett eget företag eller någon som vill ha nära till en fin hobbylokal. Lägenheterna har stora fönster mot Björnövägen och entré både från trapphuset och direkt från gatan, säger Anette Jansson, kundcenter- och uthyrningschef på Mimer.

För att möjliggöra för de kommande hyresgästerna att leva mer hållbart har Mimer byggt ett stort parkeringshus för cyklar och i det stora parkeringsgaraget under huset finns 10 laddplatser för elbilar. I närheten av huset kan hyresgästerna också sortera sitt avfall i den moderna sopsugsanläggningen.

Lägenheterna på Kvarteret Förseglet står klara för inflyttning under hösten/vintern 2024. Uthyrningen startade 15 januari.

Fakta Förseglet:

• 183 lägenheter
    • 1–4 rok samt 3 ateljélägenheter
    • 6–10 våningar
    • Parkeringsgarage, 385 platser varav 10 laddplatser för elbil
    • Miljöbyggnad Silver
    • Sopsugsanläggning
    • Inflyttning höst/vinter 2024

Fakta ateljélägenheter:

• 1 stycken 3 rok: 65+20 kvm
    • 2 stycken 4 rok: 75+20 kvm
    • Stora fönster mot Björnövägen