Mind startar Sveriges första suicidpreventiva stödlinje - volontärer sökes

Mind ska under 2015-2016 starta en suicidpreventiv stödlinje som är öppen dygnet runt. Idag finns det ingen sådan stödlinje i Sverige, vilket är en stor brist eftersom antalet självmord ökar. Mind söker nu ett stort antal volontärer till stödlinjen.

Den nya stödlinjen är en vidareutveckling av Minds uppskattade webbtjänst Självmordsupplysningen. Stödlinjen kommer att erbjuda stöd både via chatt och telefon.

Vi söker därför volontärer som kan bemanna chatt och telefon under olika pass hela dygnet 2 gånger per månad. Personlig lämplighet är avgörande och förtrogenhet med kommunikation på nätet en förutsättning. Det är en fördel om du har kunskap om och utbildning i psykisk hälsa. Du får 3 dagars utbildning och löpande handledning och stöd. Verksamheten genomförs främst vid vårt kontor i Stockholm.

Mind erbjuder en möjlighet att göra en mycket uppskattad medmänsklig insats, under trevliga och utvecklande former. Läs mer och anmäl dig här.

Mind är en ideell förening som arbetar för ett samhälle som uppmärksammar och aktivt motverkar psykisk ohälsa. Där personer med psykisk ohälsa blir respekterade och får det stöd de behöver.

Vi driver stödverksamheter för personer med psykisk ohälsa, vi sprider kunskap och bildar opinion. Se www.mind.se

För mer information kontakta generalsekreterare Carl von Essen, 0730-595900.