Mind vill göra receptfria samtal till årets julklapp

Efter snart ett år av fysisk distans och ökad ensamhet har samtalet människor emellan blivit viktigare än någonsin. Det vill Mind trycka på i årets julkampanj genom att lansera en helt ny produkt. I år kommer man även kunna köpa ”receptfria samtal” som julgåva via Apotea och därmed bidra till Minds verksamhet. Varje såld produkt möjliggör fler medmänskliga samtal i någon av Minds stödlinjer.

Mind är en ideell organisation som arbetar för psykisk hälsa med det medmänskliga samtalet som huvudsaklig metod. För att fler ska förstå vilken läkande kraft ett samtal besitter lanserar Mind ”receptfria samtal” som finns att köpa hos Apotea samt på Minds egen hemsida. Varje sålt samtal ger Mind möjlighet att erbjuda fler människor livsviktigt stöd.

– I dag finns mängder av forskning som visar på samtalets läkande kraft. Att prata om det som känns svårt med en annan människa gör känslorna lättare att hantera, säger Karin Schulz, generalsekreterare på Mind.

Mind driver tre olika stödlinjer; Självmordslinjen, Äldrelinjen och Föräldralinjen. Hit kan vem som helst ringa för medmänskligt stöd, anonymt och helt utan kostnad. Verksamheten finansieras helt med hjälp av bidrag, månadsgivare och gåvor. Varje sålt samtal bidrar till möjligheten att ta emot fler samtal till stödlinjerna.

– Vi har sett ett ökat tryck i alla våra stödlinjer i samband med pandemin. Den fysiska distansen och isoleringen har bidragit till ökad ensamhet i alla åldersgrupper säger Karin Schulz.

Mind har stärkt upp stödverksamheten och har nu ca 800 volontärer samt dygnet-runt-öppet i Självmordslinjen. Trots det är behovet av stöd fortsatt mycket stort och åtta av tio samtal till Självmordslinjen förblir obesvarade.

– Vår målsättning är att kunna ta emot fler samtal genom att rekrytera fler volontärer, och samtidigt hjälpa människor att själva bli bättre på att sätta ord på svåra känslor och prata med den man ser behöver stöd. Det hoppas vi att julens receptfria samtal kan hjälpa till med, avslutar Karin Schulz.

Kontaktpersoner:
Karin Schulz, Generalsekreterare Mind, 073-501 80 33

• Hälsoorganisationer

• julklapp
  • ensamhet
  • jul
  • samtal
  • psykisk ohälsa
  • stöd
  • pandemi
  • psykisk hälsa
  • corona
  • mind
  • åretsjulklapp
  • covid-19

Vi erbjuder medmänskligt stöd, sprider kunskap och bildar opinion. Våra stödverksamheter bemannas av volontärer: Självmordslinjen (tel: 90101 chatt: mind.se), Äldrelinjen (tel: 020-22 22 33), Föräldralinjen (tel: 020-85 20 00) och Mind Forum (forum.mind.se). Mer information på mind.se.