Pressmeddelande -

Ny studie: Kvinnor med bröstcancer blir mindre deprimerade och får bättre immunförsvar av mindfulness

Kvinnor med bröstcancer som går igenom ett åtta veckors träningsprogram i mindfulness:

- blir mindre deprimerade
- mår bättre
- kan hantera sin sjukdom bättre
- känner en ökad känsla av sammanhang och mening
- får ett bättre immunförsvar

Det visar en större svensk randomiserad kontrollerad studie från Skaraborgs sjukhus och Sahlgrenska universitetssjukhuset.

Bäst var mindfulnessträning i grupp, näst bäst var självträning (bägge med träningsprogrammet Här&Nu från Mindfulnesscenter). "Behandling som vanligt visade på de sämsta resultaten".

Träningen är kortare än i tidigare studier - ca 20 minuter per dag jämfört med 40-45 och därför lättare att genomföra. Och för första gången har forskare visat att också självträning med mindfulness hjälper!

Studien har letts av Elisabeth Kenne-Sarenmalm, Verksamhetschef, FOU, Skaraborgs sjukhus, och har tagit åtta år att genomföra.

Kontakt person för Mindfulnesscenter
Dr. Ola Schenström som utbildat instruktörerna i studien och ansvarar för träningsprogrammet
ola@mindfulnesscenter.se

Pressmeddelande från Västragötalandsregionen:

• Hälso-, sjukvård

• forskningsbaserat
  • mindfulness

Mindfulnesscenter AB(MfC) är Sveriges ledande utbildningsföretag inom Mindfulness. MfC utbildar instruktörer i flera steg och skapar e-kurser för att göra träningen lätt tillgänglig. Cirka 1600 instruktörer har hittills utbildats inom vård, skola, omsorg, arbetsliv och ledarskap. MfC arbetar mycket med distansutbildning i virtuellt klassrum.

Ett flertal av e-kurserna har utvärderats i forskning: nedstämdhet, ångest, stress, långvarig smärta och sjukdom, stöd till närstående till psykiskt och långvarigt kroppsligt sjuka. Den senaste e-kursen utvecklar mindfulness och medkänsla med sig själv och andra.

Grundare av MfC är läkaren Ola Schenström som bland annat skapat Sveriges mest använda mindfulnessprogram Här & Nu. Den finns nu som e-kurs och är utvärderad i flera vetenskapliga artiklar. Ola har också skrivit boken Mindfulness i vardagen med förord av Jon Kabat-Zinn. Upplaga fler än 85 000 ex.

Allt finnes på http://www.mindfulnesscenter.se

Facebook: https://www.facebook.com/Mindfulnesscenter/