Jobbskapande och arbete mot fördomar får årets LUCS-pris

Kate Plaskonis arbetar som marknadschef på MINE och är projektledare för Fördomsfönster Öresund. I sitt arbete skapar Kate nya jobbmöjligheter för utrikesfödda och får företag och organisationer i Öresundsregion att inse vikten av den kompetens som finns hos utrikesfödda.

Med projektet Fördomsfönster Öresund har hon både den danska och svenska sidan av Öresundsregionen i fokus, och skapar jobbkontakter mellan arbetssökande, utrikesfödda malmöbor och danska företag som söker arbetskraft. I detta ingår att förstå och riva barriärer i form av fördomar om vad som går att göra eller inte.

Kate har i samarbete med företag och organisationer bidragit till att ca 60 utrikesfödda individer har fått anställning i Öresundsregionen, och att mer än 100 företag har intervjuats kring arbetsgivarnas attityder till att anställa människor med utländsk bakgrund.

Kate erhåller årets LUCS-pris då hon genom sina insatser påverkar individers framtidsutsikter och organisationers roll i samhället. Hon bidrar därmed till interkulturell dialog och social hållbarhet i Öresundsregionen.

”För mig betyder priset otroligt mycket”, säger Kate. ”Jag känner mig väldigt glad att samhällsnyttiga insatser lyfts upp. Flera positiva exempel ger uppmuntran för andra att agera. Vi måste bli bättre på att se kompetensen och skapa fler möjligheter för individer att komma in på arbetsmarknaden, samtidigt som vi bidrar till ett mer inkluderande och fredliga samhälle.”

Kate Plaskonis utsågs till pristagare av LUCS styrelse och mottog priset under en webbsänd dag om demokrati som arrangerades av LUCS och Mångkulturellt centrum den 19 november.

Skrivet av LUCS

MINE är en ideell medlemsförening som jobbar för ökad mångfald inom arbetslivet. För med större mångfald följer såväl ekonomisk tillväxt som verksamhetsutveckling. Detta är något som många verksamheter är medvetna om. Hur det rent praktiskt går att utveckla en integrerad organisation är däremot inte alltid lika enkelt. Därför finns MINE.