Tio trender för dig som söker jobb 2010

Karriärkonsultföretaget MinKarriär.se spår tio trender för dig som söker jobb under 2010. Grundaren Linus Zackrisson ger här sina spaningar:

2010 lever vi på nätet! Visste du att det finns massor av både företag och rekryteringsföretag som lägger ut lediga tjänster på twitter. Det är inte bara en mikroblogg för ungdomar, utan i allra högsta grad en kommunikationskanal för företag

Nu blir det viktigare än någonsin att Du måste ha helt klart för dig vad du kan, vad du kan tillföra och vad du vill göra. Det måste genomsyra både cv och intervju. Varje anställning föregås av ett behov som arbetsgivaren har. Din utmaning är att förklara att DU är den personen som kan tillgodose det behovet. Lyckas du med det är du intressant att anställa. Annars inte.

Fast det räcker inte att kunna övertyga arbetsgivaren om att du har tillräcklig kunskap. Företag idag blir alltmer värderingsstyrda och om du inte visar rätt värderingar redan i ansökningshandlingarna så blir du inte ens kallad till intervju.

Det går trender i hur ett cv ska se ut. Du måste ha ett snyggt cv rent grafiskt. Det räcker absolut inte att bara skriva vad du har arbetat med och var. Du måste också skriva vad du har tillfört och vilka resultat du uppnått. För att sticka ut krävs, förutom ett bra innehåll i cv:t, snygg grafisk layout med linjer, färger, bild på dig, logotyper, etc

Ditt cv måste ligga på nätet. Företag idag letar upp personer i de stora cv-databaserna för att slippa hantera hundratals ansökningshandlingar från annonser.

Under året kommer hundratusentals jobb förmedlas via kontakter. Det är inte dina vänner som ger dig jobbet utan vännernas vänner. Bearbeta dem. Ditt kontaktnät är också viktigt på ett annat sätt. Det har blivit en konkurrensfördel. Du ska förmedla att om företaget anställer dig så får de också ditt stora kontaktnät i branschen.

Förr var alla lediga jobb tvungna att gå via arbetsförmedlingen. Du kan absolut inte förlita dig på annonser i tidningar och platsbanken längre. Så gjorde man förr, men inte 2010.

För dig som är öppen med att du söker jobb är Facebook en obligatorisk kanal. Med sina tre miljoner användare i Sverige är det självklart massor av kontakter som knyts där. Skriv i menyraden att du är på jakt efter nya utmaningar.

Linked-in har över 50 miljoner användare i världen och har fått en boom genom Facebook. Hundratusentals svenskar är med och många jobb utannonseras enbart på Linked-in. Förr behövde man inte vara där, men nu är det närmast obligatoriskt för dig som söker jobb.

Om du söker på rekryteringsföretag på Eniro får du över 2000 träffar.  Hundratusentals jobb går via rekryteringsföretag. Konkurrensen har gjort att priserna på rekryteringstjänster har sjunkit dramatiskt och i framtiden kommer de allra flesta tjänsterna gå den vägen. Förr var det bara för chefer. 2010 är det för var och en.

• Anställningsfrågor, kollektivavtal

• söka jobb
  • karriär
  • hitta nya jobb
  • cv
  • arbetsmarknaden
  • arbetslöshet
  • arbetsliv

MinKarriär.se är ledande karriärkonsultföretag och har funnits sedan 2004. Genom åren har vi hjälpt tusentals personer att ta sig vidare i karriären och uppnå sina drömjobb.

För mer info kontakta Linus Zackrisson 0707-165 765 eller maila linus.zackrisson@minkarriar.se

www.minkarriar.se