Vad hände efter segern i Göteborg?

Första gången Linda-Maria Birbeck och producenterna Helene och Leif Mohlin möttes var under en filmfestival i Amsterdam hösten 2009. Producenterna fick med sig ett manus hem till Malmö och detta blev inledningen till ett samarbete och en film.

Med filmen Som en Zorro gjorde Birbeck debut som manusförfattare och regissör och tog hem både juryns och publikens pris på Göteborgs Internationella Film Festival 2012.

Efter framgången hägrade större utmaningar och för Linda-Maria föll det sig naturligt att nästa manus skulle skrivas utifrån någon annans historia. Och som alltid står unga och deras livssituation i centrum för hennes intresse. Hon plöjde varenda ungdomsroman på marknaden och fastande för Lina Arvidssons Det borde finnas regler. Utgiven på Gilla Förlag 2012.

Jag blev väldigt förtjust i huvudkaraktärerna och i sättet den är skriven på, med Mia som berättar-jag och hennes tankar om livet. Men också för att det finns flera intressanta personer och händelser som flankerar i utkanten av berättelsen och som skulle vara intressant att närma sig och utveckla mer.” säger Birbeck

Linda-Maria Birbecks framgång fortsatte med utveckling av manus och hon tilldelades även Sandrews Filmstipendium 2013.

Produktionsbolaget MINT står bakom filmatiseringen och inspelning sker i Malmö området under sommaren 2014. Filmen får premiär 2015.

Linda Maria Birbeck har ett starkt gehör för känslomässig intensitet och hennes filmskapande känns nytt. Förmågan att rama in och förmedla starka känslor i både dialog och bild, gör henne till en viktig filmskapare”  Helene Mohlin och Leif Mohlin producenter.

Filmens synopsis:

Mia och Mirjam är 14 år och bor i en aptrist håla, det finns inte ens en flygplats. De är inte särskilt vuxna men väntar på att bli det. Mirjam tjuvstartar vuxenlivet med att få ihop det med en äldre man som säger att han älskar henne men fasaden krackelerar. Mia har en pappa som dricker lite för mycket. Det är tur att de har varandra och Karl deras supersmarta kompis som vet nästan allt.

Manus och Regi Linda-Maria Birbeck

Producenter: Helene Mohlin och Leif Mohlin

Produktionsbolag MINT ab

www.mint-ab.se

För mer information kontakta:

Sara Blohmé

sara.blohme@mint-ab.se

tele: 0734-20 60 12

• film
  • långfilm
  • ungdom
  • unga
  • linda-maria birbeck

• Skåne

MINT är ett produktionsbolag med fokus på berättelser för barn och unga, MINT utvecklar och producerar tv, film, dokumentärer och events. Vår styrka är lång erfarenhet av drama- och filmproduktion likväl som berättelser för webb-tv och andra platformer som inkluderar rörlig media.

www.mint-ab.se