2020 summeras – så mycket har Mio växt: "Vi är en vinnare i en vinnarbransch"

2020 summeras – så mycket har Mio växt: "Vi är en vinnare i en vinnarbransch"

När 2020 summeras syns det tydligt. Möbel- och inredningsbranschen är en vinnare, och Mio är en vinnare i vinnarbranschen. Mio presenterar sitt räkenskapsår 2020/2021* som det bästa Mio-året någonsin och visar resultat med en total tillväxt om 11,6% och 85% på e-handeln.

2020 blev en riktig tillväxtsaga för möbel- och heminredningsbranschen både enligt SCB och PostNords E-barometer. SCB’s siffror visar tillväxt inom heminredningsbranschen med 5,7% och inom möbelbranschen med 4,1%. I E-barometern läser vi om att e-handeln för möbler och inredning ökat med 63%. Mio visar dock var skåpet ska stå och kontrar med en total tillväxt om 11,6% och 85% på e-handeln.

- Det är oerhört glädjande och vi är stolta att vi kan fortsätta att växa och ta marknadsandelar. Summerar vi de senaste 12 åren har vi lyckats prestera bättre än branschen 11 av 12 år, säger vd Björn Lindblad.

Framgången tros vara ett förändrat köpbeteende i kombination med resultatet av Mio-lagets gemensamma mål, passion och hårda arbete. Och beslutsamheten i att växa i befintliga verksamheter.

- Vi fortsätter att växa i befintliga verksamheter då vi under året endast adderade en ny butik i Nacka, vilket är viktigt och vi kommer redovisa ett nytt rekordresultat kan jag redan nu konstatera, säger vd Björn Lindblad.

Ett räkenskapsår kvarstår i Mios nuvarande vision. Och redan nu filas det på nästa visionsresa.

- Med det här året i ryggen kommer vi gå in i en ny visionsresa fulla av energi, ett starkt självförtroende, finansiella muskler och resurser och samtidigt en stor portion ödmjukhet inför de möjligheter och utmaningar som vi ser framåt. Vi kommer fortsätta att investera i vår multikanalstrategi Ett Mio, vår logistik för att göra den ännu mer konkurrenskraftig för att möta morgondagens krav hos konsumenterna samt i vår hållbarhetsstrategi för att skapa de bästa förutsättningarna för kunder som vill inreda och möblera sina hem hållbart. Utan 2500 fantastiska medarbetare hade den här prestationen aldrig varit möjlig. Vi har parerat mer än planerat och varje dag haft en fot på gasen och en på bromsen för att kunna leverera ett så relevant och attraktivt erbjudande som möjligt, avslutar vd Björn Lindblad.

Urval av höjdpunkterna i Mios räkenskapsår 2020/2021:

• Över 50 miljoner besökare på mio.se
  • Över 1 miljard i försäljning på mio.se
  • Passerat 7 miljarder i försäljning under året
  • Tillväxt på 850 Mkr
  • Tagit marknadsandelar i samtliga kanaler
  • Växt i samtliga regioner och inom samtliga produktområden
  • Utvecklat ett snabbfotat och agilt arbetssätt där parera är det nya planera

* Mio har ett brutet räkenskapsår som sträcker sig från första maj till sista april.

Mio är en ledande svensk detaljhandelskedja för möbler och heminredning som i nära 60 år har levererat inredningslösningar för hemmet. Mio finns med butiker på över 70 platser i Sverige samt på nätet med e-handel.