Boris Lennerhov (bild: Mio), Kenneth Bengtsson (bild: Systembolaget)

Boris lämnar över Mio-klubban till Kenneth Bengtsson

Efter 2 år som ordförande aviserade Boris Lennerhov under hösten att han ämnade kliva av sitt uppdrag som ordförande i Mios styrelse p.g.a. tidsskäl. Sedan dess har valberedningen aktivt arbetat för att hitta rätt ersättare och presenterar nu stolt att Kenneth Bengtsson tackat ja till att vara till förfogande på årsstämman i september.

- Mio är ett bolag som jag följt med stor respekt de senaste åren och är imponerad över deras utveckling och hur de utvecklat bolaget. När jag fick förfrågan som ordförande i bolaget var det med stor glädje jag tackade ja att stå till årsstämmans förfogande. Tillsammans med styrelsen och vd ska vi nu fortsätta att utveckla Mio på en inslagen väg. Bolaget har en tydlig plan mot 2022 som vi tillsammans ska slutföra samtidigt som vi ständigt måste vara lyhörda för förändringar i marknaden och säkerställa rätt erbjudande, säger Kenneth Bengtsson

Kenneth har haft en lång karriär inom Icakoncernen i Sverige, där han bland annat var koncernchef för hela Icagruppen. Idag är han styrelseordförande i Systembolaget, World Childhood Foundation, Ersta Diakoni, Clas Ohlsson, Lyko och Diaverum.

- Det är en stor möjlighet att nu få jobba tillsammans med Kenneth med all hans erfarenhet och kunskap inom detaljhandeln som vi ser fram emot för att utveckla Mio-affären ytterligare. Jag är självklart också oerhört tacksam över att få jobbat med Boris under de här åren. Boris har varit ett fantastiskt bollplank under vår tillväxtresa med sin erfarenhet och kunskap, säger vd Björn Lindblad

- Jag har fått vara med om några spännande år tillsammans med Mio, företaget har haft en osedvanligt stark utveckling tack vare ett långvarigt idogt arbete. Det har varit stimulerande och spännande att få jobba med en styrelse som besuttit mycket gedigna kunskaper om detaljhandel utifrån olika perspektiv. Företagets ledning med Björn i spetsen har också varit fantastiskt stimulerande och positivt att arbeta med. Tyvärr tvingas jag konstatera att efter mitt återinträde som vd i Gekås AB blir det tidsmässigt omöjligt att hålla kvar rätt kvalitet som ordförandeskapet i Mio kräver. Tillsammans med valberedningen har jag haft en bra dialog och fått full förståelse för min situation och det känns riktigt bra att nu kunna lämna efter ordförandeklubban på ett välplanerat och odramatiskt sätt till en mycket kunnig och meriterande ordförande i Kenneth, säger Boris Lennerhov

Mio är en ledande svensk detaljhandelskedja för möbler och heminredning som i nära 60 år har levererat inredningslösningar för hemmet. Mio finns med butiker på över 70 platser i Sverige samt på nätet med e-handel.