Mios hållbarhetsarbete prisas

Mios hållbarhetsarbete prisas

Plaza Interiör presenterade nyligen vinnarna i Plaza Interiörs Hederspris 2021, där den gemensamma nämnaren är hållbarhet, och Mio stod som vinnare i kategorin Hemmakväll. Ett prestigefullt och viktigt erkännande för Mios kontinuerliga hållbarhetsarbete.

- Vi blir förstås oerhört glada och stolta att det vi gör tillsammans med våra kunder och leverantörer uppmärksammas. Samtidigt är inte detta pris målgången på vårt arbete utan priset skapar ny energi i vårt arbete att stärka Mio som det goda företaget där inspiration, konsumtion och hållbarhet fungerar tillsammans på såväl kort som lång sikt, säger hållbarhetsansvarig Annelie Larsson.

Under året deltar Mio i Svanens Svana-kampanj där Mio tillsammans med Svanen vill lära konsumenter att svana sitt hem. Svana är ett samlingsord för alla hållbara handlingar – stora som små. Du kan svana mat, städning, pengar – men också ditt hem.

En av de viktigaste parametrarna för framgång framåt spås vara hållbarhet och Mio arbetar ständigt för att göra det möjligt att göra medvetna val, även för ett konsumentvänligt pris.

- Vi arbetar aktivt med att skapa förutsättningar för alla konsumenter att ha möjlighet att välja hållbara och medvetna alternativ och vi ser att intresset ständigt ökar. Just nu har Svanenmärkta produkter en försäljningsandel på 10,5% på R12, säger vd Björn Lindblad.

I maj lanserar Mio gratistjänsten "Egen tid" i alla 73 Mio-butiker och gör det möjligt för kunderna att med kunskap, inspiration och prisvärd kvalitet guidas rätt i köpet för att skapa hem att trivas i och vara stolta över.

- Med tjänsten boka egen tid skapar vi ännu bättre förutsättningar för våra kunder att skapa hem att trivas i och vara väldigt stolta över. Vi har under våren pilotat tjänsten i ett antal butiker och ser ett stort intresse hos våra kunder att boka egen tid. Genom tjänsten boka egen tid säkerställer kunden att det alltid finns en säljare redo att hjälpa till vid besöket i butik, avslutar vd Björn Lindblad.

Några tips för att göra medvetna val:

• Välj produkter som du tycker mycket om och som du kommer att trivas med länge.
  • Håll utkik efter hållbarhetsmärkta produkter.
  • Vårda dina möbler, så håller de längre.
  • Kontakta oss om din favoritmöbel går sönder. Det kan finnas reservdelar!
  • Släng inte möbler. Piffa upp med fin inredning, sälj eller skänk bort.
  • Boka egen tid för att bli guidad i ditt köp.

Mio är en ledande svensk detaljhandelskedja för möbler och heminredning som i nära 60 år har levererat inredningslösningar för hemmet. Mio finns med butiker på över 70 platser i Sverige samt på nätet med e-handel.

Besök gärna vår hemsida: www.mio.se