Stor framgång för digital inlämning via Årsredovisning Online

I slutet av mars 2018 lanserade Bolagsverket möjligheten att lämna in årsredovisningar digitalt via programleverantörer som har avtal. Årsredovisning Online har haft stöd för detta från första dagen, och den allra första skarpa digitala inlämningen genomfördes i Årsredovisning Online.

Sedan dess har digital inlämning via Årsredovisning Online varit en stor framgång.

"Vi har märkt att våra kunder uppskattar den här möjligheten, och långt över hälften av våra kunder lämnar in digitalt i dagsläget. Under juli månad, som är en mycket intensiv period, låg andelen på 80 procent. Det handlar om tusentals årsredovisningar", säger Mats Sigge, grundare av Årsredovisning Online.

Det finns många fördelar med att lämna in digitalt. Dels kan fler kontroller ske direkt i Årsredovisning Online innan inlämningen genomförs vilket minskar risken för felaktigheter, och utöver det får företagaren oftast direkt återkoppling från Bolagsverket om årsredovisningen är registrerad och klar. Ingen risk att något kommer bort på vägen eller blir försenat.

"Vi ser att andelen som använder digital inlämning över året kommer att öka framöver, och vi har en kontinuerlig dialog med Bolagsverket för att möjliggöra det. Vi har också mycket nära kontakt med våra kunder genom support via chatt, mail och telefon, och vi tar alltid med oss kundens åsikter in i vårt arbete. Årsredovisning Online är ständigt under utveckling för att vara det absolut bästa alternativet", fortsätter Mats Sigge.

Tack vare möjligheten att lämna in digitalt behöver företagaren inte längre skicka några papper kring årsredovisningen till Bolagsverket. Däremot behöver originalet fortfarande skrivas ut och skrivas under av samtliga företrädare. Årsredovisning Online kommer framöver ge kunden möjlighet att arbeta bort även detta moment.

"I nästa steg kommer vi att lansera möjlighet för samtliga företrädare att signera årsredovisningen elektroniskt via BankID, utöver att kunna lämna in den digitalt. När det är klart så har vi den trevliga situationen att inte ett enda papper behöver skrivas ut eller skrivas under för hand", säger Johan Grufman, grundare av Årsredovisning Online.