Lars Lerins akvarell såldes för det högsta budet på auktionen

ABBA och Lerin i ropet på auktionen

ABBA-boxen hade ett utropspris på 3 000 kronor, men gick för 31 000 kronor. Lars Lerins akvarell var inte oväntat det föremål som gav mest pengar – hela 94 000 kronor.

På söndagskvällen avslutades den välgörenhetsauktion som sökorganisationen Missing People arrangerat ihop med auktionsfirman Bukowskis. Samtliga Missing Peoples ambassadörer hade bidragit med att på olika sätt skänka personliga prylar.

Jill Johnsons signerade gitarr gick för 5 300 kronor. Paret Anders och Johanna Bagges två signerade hundar, med kunga- och drottningkronor, ropades in för 4 000 kronor, medan artisten och musikalstjärnan Gladys Del Pilars erbjudande om att åka hem till någon och laga en härlig trerättersmiddag för fyra personer, drog in 6 201 kronor.

Men även andra konstnärer, designers, musiker och författare hade skänkt prylar. Dan Wolgers skulptur i gips slutade budgivningen på 18 000 kronor, Helene Billgrens teckning för gick för 13 650 kronor, Mats Bäckers konstfoto på U2 från Roskilde 1982 för 12 000 kronor, Martin Wickströms grafiska blad för 4 311 kronor, Galenskaparnas signerade humorlåda för 3 100 kronor, Efva Attlings designade jubileumssmycke för 6 800 kronor, Björn Ranelids två signerade bokpaket för 1 900 kronor, gitarristen Janne Schaffers två musikboxar för 1 300 kronor, medan Reuterswärds revolver med knut, designad, signerade och donerad av artisten Håkan Hellström och Non-Violence Foundation, gick för 21 000 kr.

Totalt var det 15 olika föremål som gick under klubban.

Auktionen inbringade totalt närmare 200 000 kronor. Pengar som oavkortat går till Missing Peoples verksamhet.

– Vi vill rikta ett stort tack till alla som har varit med och budat på dessa fantastiska saker. Vi vill samtidigt rikta ett stort tack till Bukowskis som har både administrerat auktionen, och dessutom avstått från sin provision på försäljningen. Pengarna kommer investeras i att stärka upp vår verksamhet med utrustning för att bli ännu mer effektivare i våra sökinsatser. Ert bidrag i auktionen bidrar till att vi kan rädda fler liv, säger Samuel Persson, styrelseordförande för Missing People.

För intervju och mera information kontakta Claes Salomonsson på 0708-10 24 02 eller claes.salomonsson@missingpeople.se

Ämnen

Missing People är en svensk rikstäckande ideell organisation som hjälper anhöriga och polis med att publicera efterlysningar och arrangera sökinsatser efter försvunna personer. Vi söker för att rädda liv, men också för att ge anhöriga stöd. Vi har 90-konto och är medlemmar i Giva Sverige. Vill du veta mera om vår verksamhet, bli bidragsgivare eller anmäla dig till vårt sökarregister gå in på vår hemsida www.missingpeople.se

Anna Selberg