Gå direkt till innehåll
Linnéa Awwö Andersson med hunden Herax. Till höger Sanna Johansson, blivande hundansvarig i Fyrbodal.

Hundar ska söka efter försvunna i Fyrbodal

Den ideella sökorganisationen Missing People startar ett samarbete med Schäferklubben i Uddevalla.

Med hundars hjälp ökar möjligheterna att återfinna försvunna människor i vår region, säger projektledare Susanna Johansson.

Missing Peoples regionavdelning i Fyrbodal har länge saknar en hundenhet.

Men nu är frågan löst och det med hjälp av Schäferklubben i Uddevalla genom det samarbete som startar senare i höst.

– Hunden kan det vi människor inte kan, nämligen känna lukten av människor. De utbildade hundar vi nu får hjälp av kommer att bli ett mycket värdefullt komplement och starkt stöd i vårt framtida sökarbete efter försvunna personer, säger Susanna Johansson.

Det räcker dock inte att ta med sig sin familjehund och låta den nosa runt i samband med en sökinsats. Så enkelt är det inte. Med start i höst kommer därför Schäferklubben och Missing Peoples gemensamma träningsgrupp att utbilda och certifiera hundekipagen, allt enligt de krav och regler som Missing People på riksnivå satt upp.

– Vi är redo att sätta ihop det första träningsteamet och vi ser fram mot det här samarbetet då vi får använda oss av våra hundars kompetens på riktigt, säger Michaela Ostheller, tränare och träningsansvarig på Schäferklubben i Uddevalla.

Missing People är i stort behov av fler hundar och hundägare som aktiva volontärer i organisationen och grundkraven som ställs för att bli certifierad av MPS är bland andra att hunden ska vara minst 12 månader, ha en mankhöjd på minst 40 cm, vara vaccinerad (grundvaccinering + årlig kennelhosta) och veterinärvårdsförsäkrad.

FAKTA

Missing People består av 24 regionala insatsgrupper och täcker i stort sett hela landet.

Förutom cirka 350 utbildade aktiva volontärer finns ytterligare närmare 70 000 frivilliga personer i organisationens sökregister.

Missing People har ett nära samarbete med polis, socialtjänst och andra myndigheter och gör inga hjälpinsatser utan att först fått polisens godkännande.

Organisationen får inget statligt stöd utan bygger helt på frivillighet och ideellt arbete och finansieras med hjälp av medlemskap, bidrag från allmänheten och sponsring.

För intervju och mera information kontakta Susanna Johansson på Missing People Fyrbodal, 070-357 81 11, susanna.johansson@missingpeople.se eller Ingegerd Ostheller, 070-390 03 71, kassor@skuddevalla.se

Ämnen

Missing People är en svensk rikstäckande ideell organisation som hjälper anhöriga och polis med att publicera efterlysningar och arrangera sökinsatser efter försvunna personer. Vi söker för att rädda liv, men också för att ge anhöriga stöd. Vi har 90-konto och är medlemmar i Giva Sverige. Vill du veta mera om vår verksamhet, bli bidragsgivare eller anmäla dig till vårt sökarregister gå in på vår hemsida www.missingpeople.se

Anna Selberg