Mitsubishi Electrics OLED fick utmärkelse

Mitsubishi Electrics OLED fick utmärkelse

Mitsubishi Electrics Diamond Vision OLED skärm röstades fram till “the Most Innovative Commercial Display” på InAVate Awards som hölls på ISE 2011

Mitsubishi Electrics Diamond Vision OLED skärm har genererat ett stort intresse sedan den släpptes kommersiellt förra året. Baserad på en unik teknologi utvecklad av Mitsubishi, är Diamond Vision OLED skärm idag världens enda skalbara OLED display i storformat, kapabel att skapa fantastiska inomhusskärmar i praktiskt taget vilken storlek och form som helst. På ISE 2011, visade Mitsubishi Electric en konventionell platt 155-tums OLED skärm samt en iögonenfallande rund roterande skärm i storleken 2 meter i diameter, som svävade ovanför montern.

InAVation priset för “the Most Innovative Commercial Display” röstades fram av branschfolk genom en online enkät, där Diamond Vision OLED stod som klar vinnare med 40 % av de totala rösterna.

Peter van Dijk, Business Manager för Mitsubishi Electric Europe i Nederländerna, kommenterade det prestigefyllda priset: “Vi är oerhört glada över detta erkännande från branschen. Teamet från Diamond Vision fabriken i Japan, som står bakom utvecklingen av den banbrytande OLED teknologin, var mycket nöjda med framgången för detta projekt”.

Mitsubishis unika OLED skärm består av moduler med fast upplösning som monteras ihop till valfri storlek och form, helt utan skarvar. Jämfört med konventionella LED displayer är OLED moduler extremt tunna och lätta. Med en ljusstyrka som är ca 3 gånger högre än vad som är fallet för en genomsnittlig LED skärm, är OLED skärmen mycket väl anpassad för applikationer placerade inomhus i miljöer med mycket omkringliggande ljus.

Tack vare sin höga upplösning med endast 3 mm pixel avstånd, kan OLED skärmen betraktas på nära avstånd och i vida betraktningsvinklar utan förvrängningar i färgerna, och det till en kostnad som är ungefär hälften av traditionell inomhus LED. Sammantaget öppnar OLED skärmen från Mitsubishi Electric möjligheter inom områden som inte varit nåbara tidigare.

Mitsubishi Electric förutspår att OLED möjliggör för designer att skapa helt nya former av displayer. Ett sådant exempel är under utveckling i Japan – en fantastisk glob, 6 meter i diameter och innehållande 10 000 Diamond Vision OLED moduler, som ska visa satellitbilder av Jorden i realtid. Ytterligare innovativa projekt med Diamond Vision OLEDs unika möjligheter är under utveckling runt om i världen.

Anders Moström
Mitsubishi Electric Europe B.V. (Scandinavia)
SE-191 49 Sollentuna
Tel: +46 (0)8 625 10 00