Fem stjärnor i Euro NCAP till nya Mitsubishi Outlander

Mitsubishis nya Outlander får maximala fem stjärnor i Euro NCAP:s senaste omfattande krocktest. Nya Outlander är en mellanstor crossover som är säkrare, miljövänligare och rymligare än tidigare.

Euro NCAP ger Outlander 34 poäng för sitt vuxenskydd. I de olika delmomenten får Outlander 94 procent för vuxenskyddet, 83 procent för skyddet av åkande barn, 64 procent för fotgängarskyddet och 100 procent för förarstödssystemet.

Full pott för förarstöd
I delmomentet stödsystem för föraren får Outlander maxpoäng tack vare nya och förbättrade system som hjälper föraren att undvika kollisioner.
I standardutrustningen ingår antisladdsystem, antispinnsystem, sju krockkuddar, låsningsfria bromsar (ABS) med elektronisk bromskraftsfördelning, panikbromsassistans, panikbromsvarnare, starthjälp i backe och Isofix-fästen för säker montering av barnstolar.

Nya säkerhetssystem
Säkerhetsmässigt kan Outlander även utrustas med ett nytt kollisionsvarningssystem, ett varningssystem för filbyte och en adaptiv farthållare som håller avståndet till framförvarande bilar, även vid mycket låga hastigheter.

Sveriges längsta bilgaranti
Mitsubishi har åtta års garanti på alla personbilar som säljs i Sverige. Det är Sveriges längsta garanti vid köp av en ny bil och ger bilköparna fler bekymmersfria mil, ett tryggare köp och bättre andrahandsvärde. Garantin följer bilen i åtta år eller upp till 15 000 mil och gäller för alla Mitsubishis personbilar (förutom Lancer Evolution).

Fakta om Mitsubishi Motors
Mitsubishi Motors personbilar säljs i Sverige via MMC Bilar Sverige AB. Företagets svenska huvudkontor ligger i Sollentuna utanför Stockholm. MMC Bilar Sverige AB har 31 anställda och ett nätverk av 79 återförsäljare och 110 serviceverkstäder runt om i Sverige. Mer information finns på www.mitsubishimotors.se och på www.mitsubishibloggen.se

Anders Erngren, produktchef, Mitsubishi Motors Sverige
070-265 86 42 eller anders.erngren@mitsubishimotors.se