G20-delegaterna åker Mitsubishi i-MiEV under toppmötet i S:t Petersburg

Till G20-mötet i S:t Petersburg den 5‑6 september 2013 har Ryssland köpt in 70 Mitsubishi
i
-MiEV. Elbilarna ska användas för att transportera alla VIP-delegater, inklusive stats- och regeringschefer. Främst inom det område där Konstantinpalatset ligger, som är huvudarenan för toppmötet i S:t Petersburg. Mitsubishis elbil, i‑MiEV, är den första fyrsitsiga elbilen som började serietillverkas i större skala.

– G20-mötet är minst sagt ett prestigefyllt tillfälle för oss att visa upp vårt försprång inom elbilsteknik. Något som också är grunden till den nya Outlander PHEV (plug-in hybrid) som snart kommer till Sverige och Europa, säger Magnus Monié, vd för Mitsubishi Motors i Sverige.

Elbilarna som ska användas under G20-mötet har köpts av den ryska presidentadministrationen och ger en signal om Rysslands positiva attityd gentemot ny teknik inom bilindustrin. Mitsubishi i-MiEV drivs enbart av el genom lithium-jonbatterier. Bilen är nästan ljudlös och kan köras upp till cirka 15 mil på en laddning. Elmotorn har 67 hästkrafter och bilens toppfart är 130 kilometer i timmen.

Åtta års garanti
Mitsubishi har åtta års garanti på alla personbilar som säljs i Sverige. Den långa garantin ger
bilköparna fler bekymmersfria mil, ett tryggare köp och bättre andrahandsvärde. Garantin följer bilen i åtta år eller upp till 15 000 mil och gäller för alla Mitsubishis personbilar (förutom Lancer Evolution).

Fakta om Mitsubishi Motors
Mitsubishi Motors personbilar säljs i Sverige via MMC Bilar Sverige AB. Företagets svenska
huvudkontor ligger i Sollentuna utanför Stockholm. MMC Bilar Sverige AB har 31 anställda och ett nätverk av 75 återförsäljare och 100 serviceverkstäder runt om i Sverige. Mer information finns på www.mitsubishimotors.se och på www.mitsubishibloggen.se.

Lotta Thulin, PR- och informationsansvarig, Mitsubishi Motors Sverige 070-580 68 06 eller lotta.thulin@mitsubishimotors.se

MMC Bilar Sverige AB är generalagent för Mitsubishi Motors personbilar och lätta lastbilar i Sverige. Mitsubishi är Japans äldsta biltillverkare och firade 90 år 2007. Huvudkontoret med 31 anställda, finns i Sollentuna utanför Stockholm. Cirka 70 återförsäljare och närmare 100 auktoriserade verkstäder finns runt om i landet.