Kö till Mitsubishis elbil

Tack vare den stora efterfrågan startar Mitsubishi nu en kölista för alla som är intresserade av att köpa företagets nya elbil, i MiEV. Intresset är stort bland kommunala och statliga organisationer, men även bland många företag och privatpersoner. Först i kö står Växjö Energi. Nästa vecka reser bilen till Almedalen och där finns det möjlighet för ackrediterade journalister och politiker att provköra bilen innan den reser tillbaks till Europa.

- Vi startar vi en kölista för att hantera det stora intresset bland svenska företag och organisationer som har provkört vår nya elbil, i MiEV och vill köpa en bil. De som är intresserade kan från och med nu skriva upp sig på en kölista för att få chans att köpa den då tillgängligheten initialt kommer att vara begränsad, säger Thomas Holm, vd för Mitsubishi i Sverige.

Rent praktiskt går det till så att de som är intresserade kontaktar sin lokala Mitsubishi återförsäljare. Spekulanten och Mitsubishi återförsäljaren upprättar då en avsiktsförklaring om möjlighet att köpa bilen när den börjar levereras till den svenska marknaden.

Mitsubishi laddar upp för Almedalen
I Almedalen nästa vecka finns det möjlighet för ackrediterade journalister och politiker att bekanta sig med elbilen och att provköra den.

Förhandsbokning av provkörning
För förhandsbokning av provkörning av Mitsubishis elbil, i MiEV, kontakta Lotta Thulin på 0705‑806806 eller lotta.thulin@mitsubishimotors.se.

Mitsubishis monter
Mitsubishis monter ligger i hamnen, mellan fartyget Sigyn och gästhamnen.

Inbjudan till elbilseminarium
Thomas Holm, vd för Mitsubishi i Sverige, talar om elbilar, infrastruktur och vilka statliga incitament som behövs för att Sverige ska få en grönare bilflotta vid seminariet "Är elbilar lösningen på trafikens miljöproblem?". Seminariet äger rum tisdagen den 30/6 2009, klockan 15:00-17:00 vid Högskolan på Gotland, Cramérgatan 3, Sal B25 och arrangeras av Bil Sweden.

Inbjudan till miljöbilsmingel (med Mitsubishis elbil)
Tisdag den 30/6 2009, kl. 17:00-19:00, "Hur kan miljöbilar bidra till att klimatmålen uppnås?", Wisby Strand Congress & Event, Donnersgatan, lokal: Lounge & Lye. Arrangör: Bil Sweden.

i MiEV blir den första fyrsitsiga elbilen som serietillverkas i större skala. Den drivs enbart av el genom lithium-jonbatterier. Bilen är nästan ljudlös och kan köras upp till cirka 14mil på en ladd­ning. Toppfart är 130 kilometer i timmen. Det första exemplaret av i MiEV finns i Sverige fram till den 27 juli. Bilen har precis börjat säljas i Japan och kommer till Sverige efter sommaren 2010.

Fakta om Mitsubishi
Mitsubishi Motors säljs i Sverige via SCAuto Sweden AB. Företagets svenska huvudkontor ligger i Sollentuna utanför Stockholm. SCAuto Sweden AB har 29anställda och ett nätverk av 50 återförsäljare och 100 serviceverkstäder runt om i Sverige.

Lotta Thulin, PR/Information, Mitsubishi Motors/SC Auto Sweden AB
08-474 54 51, 0705-806806 eller lotta.thulin@mitsubishimotors.se