Mitsubishi Motors Europa - Säljresultat 2018: 165 259 sålda bilar (+ 19 %)

Samtidigt som Mitsubishi Motors Europa (MME) tillkännagav en omorganisation, så visar man en försäljningsökning med 19 % under 2018 (165 259 bilar) jämfört med 2017 (139 365 bilar).

Tvåsiffrig tillväxt
I Europa har de flesta marknaderna visat en betydande tillväxt med Frankrike, Italien, Nederländerna, Polen och Schweiz bland de bästa.

Land Försäljningsvolym Ökning
Tyskland 52 196 +15 %
Storbritannien 30 952 +17 %
Spanien 13 461 +24 %
Frankrike 7 303 +64 %
Italien 7 262 +41 %
Nederländerna 7 203 +43 %
Polen 5 894 +48 %
Norge 5 513 -
Österrike 5 507 +14 %
Sverige 5 131 –4 %
Schweiz 4 799 +46 %
Belgien 3 531 +17 %

I linje med Mitsubishi Motors globala tillväxt, och med utvecklingen av nya modeller, så kan Mitsubishi Motors Europa, för första gången sedan 2005, återta sin plats bland de fem största biltillverkarna i regionen. År 2018 innebar också att Mitsubishi Motors försäljningssiffror i Tyskland, för första gången sedan 2000, översteg 50 000 sålda bilar.

Suvar och eldrivna fordon, ytterligare ett steg framåt
Försäljningssiffrorna för 2018 bekräftar återigen Mitsubishi Motors strategi, nämligen att befästa sin position med hjälp av ett gediget expertkunnande när det gäller suvar och eldrivna fordon.

Modell Försäljningsvolym Ökning
Space Star/Mirage 36 031 +19 %
ASX 32 362 –20 %
Eclipse Cross 27 279 Ny
Outlander PHEV 24 415 +27 %
L200 20 906 -5%

Outlander PHEV fortsätter äga rollen som Mitsubishis flaggskepp och efterfrågan har skjutit i höjden efter den lyckade lanseringen av en kraftigt uppgraderad årsmodell 2019.
Nya Outlander PHEV är en av mycket få suvar som klarar WLTP testcykeln med koldioxidutsläpp på bara 46 g/km, samtidigt som en majoritet av konkurrenterna tagits bort från den europeiska marknaden.

Mer än 27 000 exemplar av den nya SUV coupén Eclipse Cross har sålts i Europa sedan lanseringen i början av 2018, samtidigt som ASX fortsätter med försäljningssiffror på över 30 000 exemplar i Europa.

När det gäller mer renodlade arbetsfordon så tappade L200 en aning sin position under 2018, efter två framgångsrika år (+11% för 2016 och ytterligare +11% för 2017) bara ett år före lanseringen av dess efterföljare.

Sist men inte minst, med koldioxidutsläpp på bara 103 g/km fortsätter den lilla och ekonomiska Space Star, tillsammans med Outlander PHEV och i-MiEV, att bidra till Mitsubishis låga europeiska utsläppsvärden i enlighet med CAFE-programmet – i synnerhet på en marknad som Tyskland dit nästan hälften av volymen Space Star säljs.

Som en kommentar till årets resultat säger Bernard Loire, ordförande och VD för MME,
Den 19-procentiga försäljningsökningen under 2018 visar på vårt varumärkes potential i Europa. Jag skulle vilja ta tillfället i akt och tacka Mitsubishi Motors alla kunder och även våra återförsäljare. Vi är övertygade om att försäljningen kan öka ytterligare inom en nära framtid.”

Han tillägger, ”2019 års Outlander PHEV har väckt stort intresse och antalet kundorder har ökat markant. Vi räknar med att trenden kommer fortsätta i och med lanseringen av nya modeller från Mitsubishi under de kommande månaderna. Tre av modellerna står redan i tur att lanseras och därefter kommer produktionen av fler nya modeller att komma igång från 2020 och framåt.”

Bernard Loire avslutar, ”Vår uppgift kommer vara att leda och organisera denna satsning på alla nivåer. Mitsubishi Motors Europa är väl rustat när det gäller marknadsföring, försäljning och eftermarknad och vi kommer att konsolidera och utveckla vårt varumärke i Europa för att på så sätt bidra till de globala framgångarna.”

__________________________________________________________________

Mitsubishi Motors Sverige Mitsubishi Motors personbilar säljs i Sverige via MMC Bilar Sverige AB.
Företagets svenska huvudkontor ligger i Upplands Väsby utanför Stockholm.
MMC Bilar Sverige AB har ett nätverk av ca 70 återförsäljare och
85 serviceverkstäder runt om i Sverige.
Mer information finns på www.mitsubishimotors.se

För mer information, kontakta: Lotta Thulin, PR och Marknadschef,
Mitsubishi Motors Sverige 070-580 68 06 eller lotta.thulin@mitsubishimotors.se