Mitsubishi Motors fortsätter tillväxten med en försäljningsökning på 18% under 2018

• Försäljningen ökade med 18 %, till 1,22 miljoner sålda fordon under 2018.
  • Exportmarknaden ökade med 19 % till 1,1 miljoner sålda fordon jämfört med 2017.
  • Japan, Europa och Nordamerika har en tvåsiffrig procentuell försäljningsökning.
  • ASEAN-marknaden (Association of Southeast Asian Nations) ökade sin försäljning med 35 %, till 322 284 sålda fordon efter succén med XPANDER.

Mitsubishi Motors Corporation (MMC) redovisar ökade försäljningsvolymer för år 2018 med en försäljningsökning på 18% till 1 218 897 sålda fordon. Siffrorna visar företagets styrka när det gäller tillväxtplanen för såväl den inhemska marknaden som exportmarknaden.

Nya bilar, som t.ex. Eclipse Cross Suv och den uppgraderade Outlander PHEV, innebar att försäljningen ökade i Japan från 91 630 till 104 611 sålda fordon – en ökning med 14 % jämfört med 2017. På exportmarknaden ökade försäljningsvolymen med 175 452 sålda bilar till 1 114 286, vilket innebar en ökning med 19 %.

I Nordamerika ökade försäljningen med 14 % till 118 075 sålda bilar och motsvarande siffror för Västeuropa var en ökning med 19 % till 178 414 sålda fordon där Frankrike utmärkte sig med en 64-procentig ökning till 7 303 sålda fordon. Den östeuropeiska marknaden redovisade den största procentuella tillväxten med en 79-procentig ökning av antalet sålda fordon, där i synnerhet Ryssland utmärkte sig med en 87-procentig ökning till 45 391 sålda fordon.

Det var dock ASEAN-marknaden som redovisade den största försäljningsökningen med 35 % till 322 284 sålda fordon av vilka Indonesien stod för merparten bland annat tack vare succén med XPANDER MPV som började tillverkas i en nyöppnad fabrik i landet under 2017 (84-procentig ökning till 146 805 sålda fordon). Försäljningssiffrorna följer spåren av framgångarna under 2017 och innebär att försäljningen i Indonesien har ökat med 118 % under de senaste två åren.

Kraftiga ökningar av försäljningsvolymen redovisades även i Thailand (21 % till 84 560), Vietnam (60 % till 10 969) och Malaysia (32 % till 9 261).

Trevor Mann, operativ chef för Mitsubishi Motors, säger att ”Våra starka siffror för 2018 visar att vårt motto Drive For Growth, med en hållbar utveckling som mål, fungerar. Vi fortsätter vår starka tillväxt på ASEAN-marknaden och ser samtidigt en tillfredsställande tillväxt på andra viktiga marknader i takt med att nya bilar når kunderna och i takt med att vårt utbud av suvar och eldrivna fordon blir allt mer attraktiva.

_______________________________________________________________________________________________

Om Mitsubishi Motors
Mitsubishi Motors Corporation är en global biltillverkare, med säte i Tokyo, som ligger i framkant vad gäller tillverkning av suvar, pickuper, elbilar och plug-in hybrider. År 2009 lanserades företagets första serietillverkade eldrivna bil, i-MiEV, som följdes av Outlander PHEV år 2013 – en marknadsledande Plug-In Hybrid i Japan och Europa. Mitsubishi Motors har 30 000 anställda och fabriker i Japan, Thailand, Kina, Indonesien, Filipinerna och Ryssland. Modeller som PAJERO SPORT/MONTERO SPORT, TRITON/L200 och OUTLANDER spelar en huvudroll när det gäller Mitsubishis tillväxt.
Den globala försäljningsvolymen under 2017 var 1 101 000 sålda fordon med en nettoomsättning på 2,19 triljoner yen. Mitsubishi Motors är noterad på Tokyobörsen.

Mitsubishi Motors Sverige
Mitsubishi Motors personbilar säljs i Sverige via MMC Bilar Sverige AB. Företagets svenska huvudkontor ligger i Upplands Väsby utanför Stockholm. MMC Bilar Sverige AB har ett nätverk av ca 70 återförsäljare och
85 serviceverkstäder runt om i Sverige. Mer information finns på www.mitsubishimotors.se

För mer information, kontakta: Lotta Thulin, PR och Marknadschef,