Mitsubishi Motors @ Geneva Motor Show

Mitsubishi fortsätter att vidareutveckla nästa generations elbilar. På Genévemässan gör modellen eX Concept Europapremiär. Konceptbilen är en fyrhjulsdriven elbil med avancerade säkerhetssystem och en räckvidd på 400 km. Två helt nya specialversioner av L200 och ASX har också premiär på mässan.

Mitsubishi eX Concept – fyrhjulsdriven elbil med 400 km räckvidd
Konceptbilen eX är en fyrhjulsdriven sportig kompakt SUV som är en förstudie på nästa generations elbilar. Det är en ren elbil med avancerade säkerhetssystem och längre räckvidd.

Mitsubishis nya designspråk – Dynamic Shield
Exteriören på eX Concept följer Mitsubishis nya designspråk ”Dynamic Shield” som infördes i höstas i samband med nya Outlander som i samband med introduktionen var först ut med den nya designen.
Den nya fronten kommer gradvis att införas över hela Mitsubishis modellprogram. Konceptbilen har inga B-stolpar vilket gör att i och urstigning i bilen är smidig.

Avancerade system
Mitsubishi Motors Corporation har utvecklat ett system för eX Concept som gör bilen delvis självkörande med hjälp av bilens säkerhetssystem och ”connected car” teknologin.
Connected car innebär att bilen är uppkopplad och kan kommunicera och förhålla sig till andra fordon, uppdatera föraren om vägförhållanden, händelser mm.

Med hjälp av tekniken ”connected car” kan man via sin smartphone styra sin bil att parkera automatiskt samt även ladda bilen via induktion.

I stället för backspeglar är bilen utrustad med kameror som registrerar såväl vad som händer runtomkring bilen samt koncentrationen hos föraren.

Mitsubishi eX Concept säkerhetssystem innehåller:

• AR Windshield (projicering av information direkt i rutan)
    • Automated parking assist (automatisk parkeringsassistans)
    • Driver monitor (avläser förarens koncentration)
    • Blindspot Warning system (döda vinkeln)
    • Communications-based accident avoidance system (system som varnar föraren för objekt nära fordonet)
    • Lane change assist system (filbytesvarnare)
    • FCM (automatiskt kollisionsvarningssystem)
    • Road condition detection sensor (avläser vägens underlag med radar)
    • Connected Car Technology – fordonet kommunicerar med andra fordon samt uppdaterar föraren om vägförhållanden mm
    • Automatisk fickparkering och induktionsladdning via Connected car Technology

• ”Vehicle – to – Home”
    Mitsubishi eX Concept kan förse ett hushåll med el upp till fyra dagar via ”V2H” dvs ”Vehicle – to-Home” vilket betyder att du kan konvertera energin från bilen till ett hus vid behov.
    I centrumkonsolen på bilen finns dessutom två portabla batterier på 1500 W, som möjliggör extern laddning vid tex friluftsliv.

Specifikation Mitsubishi eX Concept
    L x B x H: 4240 x 1780 x 1575 mm
    Antal säten: 5
    Räckvidd: 400 km
    Max effekt: 70 kw fram/70 kw bak
    Total kapacitet batteri: 45 kwh
    Drivbatteri: Lithium-jon batteri
    Drivlina: Dubbla elmotorer, 4WD

Premiär för två helt nya spännande specialversioner av L200 och ASX
    Modellerna är baserade på den nya pickupen L200 samt kommande ASX, av 2017 års modell. Bilarna som är de två mest sålda modellerna för Mitsubishi Motors världen över, bjuder på spännande färgkombinationer och design i specialutförandet.
    Mer information släpps i samband med mässans öppnande den 1 mars.

Uppdaterad ASX redan i höst
    Under hösten 2016 kommer en uppdaterad ASX lanseras i Sverige, men visas redan nu på mässan i Genéve. Modellen följer Mitsubishis nya designspråk dynamic shield vilket betyder att fronten får ett nytt utseende i linje med nya Outlander. Mer information om modellen släpps i samband med mässan den 1 mars.

Fakta om Mitsubishi Motors
    Mitsubishi Motors personbilar säljs i Sverige via MMC Bilar Sverige AB. Företagets svenska huvudkontor ligger i Sollentuna utanför Stockholm. MMC Bilar Sverige AB har 33 anställda och ett nätverk av 73 återförsäljare och 100 serviceverkstäder runt om i Sverige.
    Mer information finns på www.mitsubishimotors.se

Lotta Thulin, PR- och informationsansvarig, Mitsubishi Motors Sverige

• bilmässa