Mitsubishi rullar vidare med Sweden Mountainbike

Mitsubishi förlänger samarbetet med Sweden Mountainbike. I cupen ”Mitsubishi MTB Challenge” ingår sju av landets främ­sta långlopp på mountainbike. Tävlingarna riktar sig både mot eliten och allmänheten och har bidragit till att mountainbike-sporten har ökat i popularitet under de senaste åren.

– Vi fortsätter som titelsponsor i år eftersom det rullade på väldigt bra förra året. Genom cyklingen når vi en av våra stora målgrupper, aktiva människor med motions- eller sportinriktade fritidsintressen. Dessutom delar de våra värderingar och prioriterar kvalitet och funktion. Generellt ligger cykelsporten i topp i Sverige som en av de vanligaste motionsformerna och är fortfarande en av de mest växande sporterna, säger Niclas Larsered, marknadschef på Mitsubishi Motors Sverige.

Intresset för arrangemangen i Mitsubishi MTB Challenge har stigit kraftigt under de senaste åren. En av anledningarna till den ökade populariteten är att tävlingsarrangörerna har anpassat tävlingarna efter en växande grupp motionärer som letar efter nya utmaningar. Längden på banorna varierar mellan 65 och96 kilometer.

– Vi har sett en ökning av antal deltagare med 15-20 procent under de senaste åren. Många ser loppen som ett spännande styrkeprov och andra som ett annorlunda äventyr. Trots att det inte är några söndagsutflykter har loppen blivit färgglada och folkliga cykelfester. Eftersom deltagarnas inställning och bakgrund varierar är vår ambition att ge dem en väl avvägd blandning mellan prestation och upplevelse, säger Lasse Strand, samordnare för Mitsubishi MTB Challenge.

Tävlingsprogram Mitsubishi MTB Challenge 2012

•  Billingeracet, 19 maj
  •  Lida Loop, 10 juni
  •  Ränneslättsturen, 1 juli
  •  Mörksuggejakten, 8 juli
  •  Engelbreksturen, 29 juli
  •  Finnmarksturen, 26 augusti
  •  Bockstensturen, 1 september

Fakta om Sweden Mountainbike
Sweden Mountainbike bedriver både egen verksamhet och samarbetar i olika uppdrag och projekt med målsättningen att utveckla svensk mountainbike-sport på alla nivåer och på olika sätt. www.swedenmountainbike.se och www.langloppscupen.se

Sveriges längsta bilgaranti
Mitsubishi har åtta års garanti på alla personbilar som säljs i Sverige. Det är Sveriges längsta garanti vid köp av en ny bil och ger bilköparna fler bekymmersfria mil, ett tryggare köp och bättre andrahandsvärde. Garantin följer bilen i åtta år eller upp till 15 000 mil och gäller för alla Mitsubishis personbilar. (Gäller inte Lancer Evolution.)

Fakta om Mitsubishi
Mitsubishi Motors personbilar säljs i Sverige via MMC Bilar Sverige AB. Företagets svenska huvudkontor ligger i Sollentuna utanför Stockholm. MMC Bilar Sverige AB har 31 anställda och ett nätverk av 73 återförsäljare och 110 serviceverkstäder runt om i Sverige.

Lotta Thulin, PR/Information, Mitsubishi Motors Sverige, 08-474 54 51, 070-580 68 06, lotta.thulin@mitsubishimotors.se
Lasse Strand, samordnare, Sweden Mountainbike och MTB Challenge, 070-545 25 07, lasse@swedenmoutainbike.se