Mitsubishi visar grönt i Genevé

På bilmässan i Genève, som öppnar den 3 mars, visar Mitsubishi för första gången upp en prototyp av elbilen i MiEV som sportversion, i MiEV Sport Air.
Dessutom visas Colt upp som miljöversion -Colt ClearTec.
Colt är den första modellen att omfatta ClearTec som är samlingsnamnet på Mitsubishis miljömodeller.
I samband med Mitsubishis presskonferens, den 3 mars, klockan 10.45 finns företagets Sverigechef Thomas Holm i Mitsubishis monter för att prata runt el-bils projektet för den svenska marknaden.

- Intresset för elbilar på den svenska marknaden är stort och redan i april kommer i MiEV till Sverige för att testköras. Bara ryktet att vi snart har en el-bil som går att köra redan nu har skapat ett stort intresse säger Thomas Holm, vd på Mitsubishi Motors Sverige

Samtidigt som en omfattande testkampanj för Mitsubishis elbil i MiEV pågår runt om i Europa visar Mitsubishi nu upp nästa steg i utvecklingen av el-bilar, prototypen i MiEV Sport Air, på Genèvesalongen. Som namnet avslöjar är det en sportvariant av el-bilen i MiEV.

Presskonferens, 3 mars, klockan 10.45
Mitsubishi håller presskonferens på Genèvemässan, i hall Lyon 1+2, den 3 mars klockan 10:45. Direkt efter presskonferensen finns Thomas Holm, Sverigechef för
Mitsubishi finns på plats. Den i MiEV som kommer till Sverige i april, finns även på plats i montern.

Den nya prototypen i MiEV Sport Air har en ljus, luftig och öppen design som förstärks av glastaket med panoramavy. Precis som i MiEV är det en bil för 4 personer med noll CO2-utsläpp, eftersom bilen till 100 procent drivs av lithium-jonbatterier.

Mitsubishi Colt nu som miljöbil
Colt är den första Mitsubishi-modellen som släpps i ClearTec-version. Senare i år kommer även Lancer och Outlander i ClearTec-versioner.

Först ut är Colt Flex Fuel (FFV) etanol och senare i år kommer även en bensindriven Colt med låga CO2-utsläpp, från 115g/km.
Colt 1.3 ClearTec FFV börjar säljas i Sverige under mars och priset är från 124 800 kronor. Med miljöbilspremien hamnar priset på 114 800 kronor.

Mitsubishi har utvecklat en rad ClearTec-lösningar för Colt. En av dem är "Auto Stop & Go" (AS&G), som har bland de lägsta CO2 utsläppen i B-segmentet. Den kommer som motoralternativen:
-1,1 liter: 115 g /km, 75 hk
-1,3 liter: 119 g/km, 95 hk
-1,3 liter "Flex Fuel" (FFV) etanol

Med AS&G stannar och startar motorn automatiskt utan tändningsnyckel när fordonet står stilla, som till exempel vid ett trafikljus. När fordonet stannar släpps kopplingspedalen efter övergången i friläge och motorn stoppas automatiskt. Bilen startas igenom genom ett tryck på kopplingspedalen. Sammantaget bidrar det till lägre CO2-utsläpp.

Colt ClearTec produceras på NedCar-fabriken i Born i Nederländerna.

För mer information, kontakta:

Lotta Thulin, PR/Information, Mitsubishi Motors/SC Auto Sweden AB
Tel. 08-474 54 51, mobil 070-5806 806 eller lotta.thulin@mitsubishimotors.se