Mitsubishis el-bil "i MiEV" provkörd av HKH Prins Albert i Monaco

Den första praktiska moderna el-bilen - Mitsubishi "i MiEV" är snart tillgänglig på den europeiska marknaden.

Mitsubishi utför nu en europeisk test kampanj där testkörningar har genomförts de senaste månaderna tillsammans med el-bolag, regeringar, infrastruktur-samarbetspartners och testgrupper, samt privata visningar. Detta för att bidra till att bättre förstå marknadens möjligheter för elfordon och i synnerhet för, i MiEV.

Nu testar man bilen på en lokal nivå med start i Spanien, Nederländerna och England. Sverige kommer kunna visa bilen och ha den för utvalda provkörningar redan nu till sommaren 2009.

i MiEV kommer att börja säljas i Japan till sommaren och i Sverige och Europa kommer försäljningen att starta under 2010.

Som en del i denna testkampanj besökte Mitsubishi Motors HKH Prins Albert i furstendömet Monaco. Prins Albert är väldigt involverad och engagerad gällande miljön och säger efter att han kört bilen: "Det här är framtiden och jag är glad att ert företag utvecklas i denna riktning. Bilen ( i MiEV) som jag körde i dag är praktisk i stadsmiljö. Dynamiken är mycket bra och prestandan passar behovet. Jag skulle vilja se den här sortens bilar med noll utsläpp i Monaco inom en snar framtid".

• i miev
  • elbil