Tillökning i ASX-familjen

Mitsubishis mellanstora crossover ASX har fått tillökning. Nu kommer den med en ny automatväxlad 2,2-liters dieselmotor. Sedan introduktionen 2010 har bilen sålts i över 340 000 exemplar runt om i världen, varav hälften i Europa. Mitsubishi ASX är en kompakt crossover med hög framkomlighet, fyrhjulsdrift och låg förbrukning som är komfortabel och har goda lastmöjligheter.

– Vi lanserar den nya versionen av ASX eftersom vi märkt en stor efterfrågan på en modell med automat och lite större motor. Tillsammans med fyrhjulsdrift, stort lastutrymme och hög framkomlighet är just vad många letar efter, säger Anders Erngren, produktchef på Mitsubishi Motors Sverige.

Förutom att Mitsubishi ASX har fått ett nytt motoralternativ med automatlåda, har bilen fått en lättare ansiktslyftning med en ny grill, ny design runt dimljusen, lackade stötfångare bak och fram samt en ny ratt. För att öka komforten och förbättra väghållningen har bakvagnen även vidareutvecklats.

Modeller och priser
Mitsubishi ASX finns nu i följande utföranden:
1,6 liter, bensin, 2WD, automatiskt start- och stopp-system, från 189 900 kronor.
1,8 liter, diesel, 2WD, automatiskt start- och stopp-system, från 234 800 kronor.
1,8 liter, diesel, 4WD, automatiskt start- och stopp-system, från 252 800 kronor.
2,2 liter, diesel, automat, 4WD, från 264 900 kronor.

Korta fakta 2.2D 6AT 4WD
Bränsleförbrukning (blandad körning) 5,8 l/100 km
CO2-utsläpp 153 g/km
Tjänstevikt 1 605 kg
Bagagevolym 419 l
Max effekt 150 hk (110 kW)/3500 varv/min
Max vridmoment 360 Nm/1500-2750 varv/min
Acceleration, 0-100 km/h 10,8 s
Längd 4 295 mm
Bredd 1 770 mm
Höjd 1 615 mm
Axelavstånd 2 670 mm

Åtta års garanti
Mitsubishi har åtta års garanti på alla personbilar som säljs i Sverige. Den långa garantin ger bilköparna fler bekymmersfria mil, ett tryggare köp och bättre andrahandsvärde. Garantin följer bilen i åtta år eller upp till 15 000 mil och gäller för alla Mitsubishis personbilar (förutom Lancer Evolution).

Mitsubishi Motors personbilar säljs i Sverige via MMC Bilar Sverige AB. Företagets svenska huvudkontor ligger i Sollentuna utanför Stockholm. MMC Bilar Sverige AB har 31 anställda och ett nätverk av 75 återförsäljare och 100 serviceverkstäder runt om i Sverige. Mer information finns på www.mitsubishimotors.se och på www.mitsubishibloggen.se.

Anders Erngren, produktchef, Mitsubishi Motors Sverige 070-265 86 42 eller anders.erngren@mitsubishimotors.se
Lotta Thulin, PR- och informationsansvarig, Mitsubishi Motors Sverige 070-580 68 06 eller lotta.thulin@mitsubishimotors.se

MMC Bilar Sverige AB är generalagent för Mitsubishi Motors personbilar och lätta lastbilar i Sverige. Mitsubishi är Japans äldsta biltillverkare och firade 90 år 2007. Huvudkontoret med 31 anställda, finns i Sollentuna utanför Stockholm. Cirka 70 återförsäljare och närmare 100 auktoriserade verkstäder finns runt om i landet.