"Alla har ett val - och jag valde att inte nöja mig"

"Alla har ett val - och jag valde att inte nöja mig"

Med en fil kand i Turism & hospitality management från universitetet i Lissabon får Filipa Rodrigues Simões tipset att söka jobb inom house-keeping i Sverige.

“Du ska inte vänta dig för mycket när du söker jobb som invandrare och inte kan svenska, förklarade folk för mig när jag just hade flyttat hit”, berättar Filipa som kom till Göteborg för drygt fem år sedan tillsammans med maken Andreas Matos Axelsson, som är född i Sverige men uppvuxen i Portugal.

Den första tiden i det nya landet beskriver Filipa som prövande. På Arbetsförmedlingen fick hon rådet att söka jobb inom turism i Norge, istället söker hon jobb på egen hand och lyckas till slut få en praktikplats på ett hotell i Göteborg.

“Då kan ni förstå hur svårt det är om jag som har en universitetsutbildning inom turism och service är den som lyckas få praktikplatsen de utannonserat”, säger Filipa och berättar att det svåraste under den här tiden var språket och känslan av att inte kunna uttrycka sig.

“Det var många gånger jag ville springa till toaletten och gråta för att jag inte kunde uttrycka mig på samma sätt och säga det jag ville även om jag har en universitetsutbildning. Det gör att man tappar självförtroendet.”

Trots den språkliga barriären avancerar Filipa snabbt och erbjuds en tjänst som frukostvärdinna på hotellet. Samtidgt har hon bestämt sig för att inte nöja sig med bara ett jobb utan vill ha ett arbete som motsvarar hennes kompetenser och får höra talas om Mitt Livs Chans. Första mötet med mentorn Jasmin Aronsson El Kachani från Volvo Cars blev en lyckoträff.

“Vi fick en väldigt bra kontakt från start och Jasmin hjälpte mig verkligen bygga upp mig själv igen och se mina egna styrkor. Första gången hon frågade mig vad jag är bra på hade jag inget svar."

"När man tappar sitt självförtroende är det svårt attse sina styrkor, att någon trodde på mig var detabsolut viktigaste," säger Filipa.

Efter mentorprogrammet får Filipa en praktikplats på Mitt Liv och föreläser om programmet på skolor och arbetsplatser. Hon beskriver det som en chans att ge tillbaka och inspirera andra i hennes situation.

“Jag brukar säga att vi alla har ett val och idag har ni valt att vara här med mig, för det är upp till var och en av oss att ta de chanser som ges.”

Det är när hon är ute och representerar Mitt Liv som hon själv erbjuds drömjobbet på en bemanningsfirma.

“Det handlar om att vara på rätt plats vid rätt tidpunkt, men framför allt handlar det om rätt kontakter. Genom Mitt Liv blev jag introducerad till det här företaget och sen var det de som tog kontakt med mig”, säger Filipa som idag arbetar som talangrekryterare på bemanningsfirman PS Partner och som dessutom hunnit läsa in en master i Strategic human resource management vid Göteborgs universitet.