En pratstund med adept- och mentorpar Dainora Zvinklyte och Per Ottosson

En pratstund med adept- och mentorpar Dainora Zvinklyte och Per Ottosson

När Dainora Zvinklyte och Per Ottosson träffar för första gången som adept- och mentorpar i Mitt Liv Chans mentorprogram blir det en lyckad matchning. ”Det var så lätt att prata med Per. Jag kan berätta för honom om mig själv och mina drömmar,” säger Dainora som kommer från Litauen. ”Jag fick veta om Mitt Livs Chans på ett konsultevent och gillar budskapet,” säger Per som är enhetschef på Utvecklingscenter Väst, Nationella operativa avdelningen (Noa) på Polismyndigheten.

När Dainora kom till Sverige för 2,5 år sedan ville hon in på arbetsmarknaden direkt. Hon läste SFI och fick sedan ett tips av en vän om ett jobb inom vård. ”Jag vill växa och utvecklas i Sverige. Nu söker jag jobb som matchar min utbildning,” säger Dainora som har master i Public Administration från sitt hemland.

Under mentorprogrammet har Dainora och Per träffats flera gånger och satt ett gemensamt mål. ”Jag vill nå min dröm och jobbar som administratör eller koordinatör. Jag har fått inspiration från Per som jag upprepar till mig själv hela tiden. Att vara nyfikna och våga när man söker jobb,” berättar Dainora.

För Per är mentorskapet mycket betydelsefullt. Med många år erfarenheter i olika yrkeskategorier inom Polismyndigheten ser han ett stort behov för diverse kompetenser i det svenska samhället. ”Mentorskapet är ett sätt för att göra skillnad för någon enskild. Det känns värdefullt att kunna bidra som mentor,” förklarar Per.

”Jag förstår att mentorernas uppgift inte är att leta fram det perfekta jobbet till sina adepter men jag är en tävlingsmänniska och jag vill så mycket för Dainora. Hon är en fantastisk person. Hon är målinriktad och har en stor vilja att lyckas. Även när mentorprogrammet har slutat kommer vi hålla kontakt och fortsätta jobba med våra mål,” berättar Per.

”Som mentor kan man verkligen göra någonting konkret. Det pratas väldigt mycket om hur man ska samarbeta och samverka men i Mitt Livs Chans blir det mer hands-on. Har får du som mentor en uppgift och förhoppningsvis kommer alla i programmet ta sig an sin adept och försöka göra det bästa, säger Per.

I mentorprogrammet kommer mentorerna från olika typer av organisationer, både privat och statlig. ”Alla har inte samma förutsättningar. Det är stor skillnad för mig som tillhör en statlig myndighet och någon mentor från Volvo eller bankvärlden som har helt annat referensutrymme. Hjärta och hjärna måste vara med. Koppla på dem bägge och förstå att du kan göra skillnad. Det är viktigt.”

Klicka på youtube video nedan för att se intervjun med Dainora och Per